Bulten slutför förvärvet av Exim & Mfr Holdings Pte Ltd

Bulten meddelar idag att förvärvet av Exim & Mfr Holdings Pte Ltd ”Exim” har slutförts.  Transaktionen offentliggjordes i ett pressmeddelande den 6 juli 2023, då det meddelades att Bulten ingått ett avtal om att förvärva Exim till en köpeskilling uppgående till 66,3 MSGD (540 MSEK) på kassa- och skuldfri bas.

Exim, grundat 1982, distribuerar fästelement och övriga c-parts* samt tillhörande tjänster från över 1 800 tillverkare och leverantörer till amerikanska, europeiska, indiska och japanska företag med verksamhet i Asien. Bolaget har över 1 000 kunder som verkar inom ett flertal branscher, däribland telekom, elektronik, energi, medicinteknik, flyg och annan industriell tillverkning. Exim har cirka 140 anställda i Singapore, Indien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Filippinerna och Vietnam samt en årlig omsättning på omkring 40 MSGD (320 MSEK).

”Jag är glad att vi har slutfört förvärvet av Exim. Det är en viktig milstolpe då vi nu breddar vår verksamhet inom distributionsledet och därmed skapar framtida möjligheter för oss att växa inom nya kundgrupper”, säger Anders Nyström, vd och koncernchef för Bulten.

Felix Lian är nyutnämnd vd för Exim och kommer att ansvara för att leda och utveckla bolaget vidare samt rapportera till Bultens vd och koncernchef. Han kommer nyligen från Klingspor där han har haft rollen som Regional Managing Director ASEAN.

Pressmeddelandet gällande förvärvet från den 6 juli 2023 finns tillgängligt på www.bulten.se.

*Komponenter med låga styckpriser som tillverkningsföretag lagerhåller i stora kvantiteter.

Ulrika Hultgren, SVP Corporate Communications & IR, 0727-47 17 58, ulrika.hultgren@bulten.com

Denna information är sådan information som Bulten AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2023, kl. 11:30 CEST.

Bulten Group är en ledande global tillverkare och leverantör av fästelement till fordonsindustrin men även till andra branscher exempelvis konsumentelektronik. Produkterbjudandet sträcker sig från ett brett utbud av standardprodukter till specialanpassade fästelement. Med Bultens fullservicekoncept (FSP) kan kunderna välja att överlåta helhetsansvaret för fästelement till företaget vilket innebär utveckling, försörjning, logistik och service. Bulten grundades 1873, har cirka 1 600 medarbetare runt om i världen och huvudkontor i Göteborg. Nettoomsättningen för 2022 uppgick till 4 474 miljoner kronor. Aktien (BULTEN) är noterad på Nasdaq Stockholm.