Bultens bokslutsrapport 2021

Stärkt marknadsposition och försäljningsrekord trots ett turbulent år.

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättningen uppgick till 953 (1 080) MSEK, en minskning med -11,7% jämfört med samma period ­föregående år.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 48 (92) MSEK, vilket motsvarar en rörelse­marginal på 5,0 (8,5)%.
  • Resultat efter skatt uppgick till 32 (63) MSEK.
  • Orderingången uppgick till 871 (1 188) MSEK, en minskning med -26,7% jämfört med samma period föregående år.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 45 (176) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,16 (2,96) SEK.

JANUARI  DECEMBER

• Nettoomsättningen uppgick till 3 730 (3 195) MSEK, en ökning med 16,7% jämfört med samma period föregående år. Justerat för förvärv, uppgick ökningen till 14,3%. Förvärvet av PSM International genomfördes den 28 februari 2020.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 232 (116) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,2 (3,6)%.
  • Resultat efter skatt uppgick till 154 (50) MSEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 48 (447) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 6,85 (2,66) SEK.
  • Nettoskulden uppgick till 655 (458) MSEK. Nettoskuld (exklusive leasingskulder) uppgick till 323 (112) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 49,3 (49,4)% vid periodens slut. Soliditet (exklusive leasingskulder) uppgick till 54,4 (55,2)%.
  • I maj påbörjades byggnationen av en ny produktionsanläggning i Radziechowy-Wieprz i Polen.
  • I juli tecknades ett strategiskt viktigt avtal i Kina med en ledande aktör inom konsument­elektronik. Avtalet har ett beräknat årligt värde till omkring 50 MSEK. Leveranserna startade under tredje kvartalet 2021.
  • I augusti stärktes ett befintliga fullservicekontrakt (FSP) med ett utökat kontrakt hos en europeisk fordonstillverkare. Det årliga ordervärdet uppgår till omkring 68 MSEK och leveranserna startade under fjärde kvartalet 2021.
  • I september tecknades ett fullservicekontrakt (FSP) med en europeisk fordonstillverkare vilket även är en ny kund till bolaget. Kontraktet avser ett nytt elfordon under utveckling. Det årliga kontraktsvärdet är på omkring 220 MSEK vid full takt. Leveranser beräknas starta under tredje kvartalet 2022.
  • I december utökades Bultens befintliga kreditavtal hos Svenska Handelsbanken med 550 MSEK. Bolagets totala kredit uppgår därmed till 1 300 MSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS UTGÅNG

• Styrelsen i Bulten AB kommer att föreslå årsstämman en utdelning för 2021 om 2,25 (2,00) SEK per aktie.
  • I januari tecknades ett fullservicekontrakt (FSP) för ett nytt europeiskt fordonsprogram hos en global fordonstillverkare. Det årliga kontraktsvärdet uppgår till cirka 100 MSEK vid full takt. En avgörande faktor till att Bulten erhöll kontraktet är bolagets tydliga hållbarhetserbjudande.

”Om vi ser till helåret 2021 växte vi snabbare än marknaden och uppnådde vår högsta årsomsättning någonsin på 3 730 MSEK (3 195) med en EBIT-marginal på 6,2 procent (3,5). Detta trots ett turbulent år som påverkats av svårigheter i försörjningskedjan, rejäla prisuppgångar på råmaterial och en halvledarbrist med stora konsekvenser för fordonsindustrin, framförallt på vår huvudmarknad Europa, där antalet producerade fordon minskade 2021 jämfört med 2020. Glädjande är också att försäljningen utanför fordonsmarknaden ökade med hela 69 procent under året”, säger Anders Nyström, VD och koncernchef.

Investerare, analytiker och media hälsas välkomna att delta i telefonkonferens den 10 februari kl.15:30. Rapporten presenteras då av VD och koncernchef Anders Nyström och CFO Anna Åkerblad via en webbsänd telefonkonferens.

Presentationen kommer att hållas på engelska och kan följas direkt via länken https://tv.streamfabriken.com/bulten-q4-2021. Det kommer också vara möjligt att ta del av sändningen i efterhand på samma adress eller via www.bulten.com/ir.

För att delta i telefonkonferensen vänligen ring in cirka 5 minuter före start:
SE:
UK: +443333009030
US: +16467224956

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på www.bulten.se/ir 30 minuter innan start.

Ulrika Hultgren, kommunikationsdirektör, 0727-47 17 58, ulrika.hultgren@bulten.com

Denna information är sådan information som Bulten AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 februari 2022 kl. 13:30 CET.

Bulten Group är en ledande global tillverkare och leverantör av fästelement till fordonsindustrin men även till andra kundgrupper exempelvis inom hemelektronik och vitvaror. Produkterbjudandet sträcker sig från ett brett utbud av standardprodukter till specialanpassade fästelement. Med Bultens Full-Service-Provider koncept kan kunderna välja att överlåta helhetsansvaret för fästelement till företaget vilket innebär utveckling, försörjning, logistik och service. Bulten grundades 1873, har cirka 1 700 medarbetare i 16 länder och huvudkontor i Göteborg. Nettoomsättningen för 2021 uppgick till 3 730 miljoner kronor. Sedan 2020 ingår PSM International i Bulten. Aktien (BULTEN) är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.bulten.se.