• Bulten AB/

FinnvedenBulten omstrukturerar gjuteriverksamheten och koncentrerar sin europeiska magnesiumgjutning till Polen

För att genomföra FinnvedenBulten ABs ("FinnvedenBulten") långsiktiga strategi och förbättra lönsamheten för gjutna komponenter avser division Finnveden Metal Structures att renodla gjuteriverksamheten genom att koncentrera sin europeiska magnesiumgjutning till fabriken i Polen. Fabriken i Sverige kommer att renodlas för aluminiumgjutning och det är bolagets avsikt att därefter finna en ny ägare till denna. Åtgärden förväntas ge årliga resultatförbättringar på cirka 20 MSEK.

”Vi har under lång tid haft lönsamhetsproblem inom gjuteriverksamheten i Sverige. Trots stor uthållighet och en rad vidtagna åtgärder har vi inte lyckats uppnå nödvändiga lönsamhetsförbättringar. Genom att renodla verksamheten kommer Finnveden Metal Structures uppnå ett bättre resursutnyttjande samt reducera kostnadsbasen, vilket är en förutsättning för uthållig och god lönsamhet inom gjuteriverksamheten”, säger Johan Westman, VD och koncernchef för FinnvedenBulten.

Den planerade omstruktureringen innebär att produktionen av gjutna magnesiumkomponenter koncentreras till Polen och att gjuteriet i Sverige skalas ner och renodlas för produktion av aluminiumkomponenter. Genomförandet planeras vara klart under 2013. Totalt berörs 50 personer av omstruktureringen. Fackliga representanter har informerats och kallats till förhandlingar, vilka kommer att påbörjas snarast. Omstruktureringen förväntas medföra kostnader om cirka 40 MSEK i 2013, varav cirka 30 MSEK i kvartal två i form av nedskrivningar och en omstruktureringsreserv. Åtgärden förväntas vidare medföra årliga resultatförbättringar på cirka 20 MSEK från och med 2014.

När den planerade omstruktureringen är klar avser Finnveden Metal Structures att finna ny ägare till aluminiumverksamheten i Sverige och därefter fokusera på sitt multi-materialerbjudande kopplat till magnesiumgjutning och plåtpressning.

”Med fokus på viktreduktion inom fordonsindustrin ser vi fortsatt stora möjligheter framåt för magnesiumkomponenter. Genom att renodla gjuteriverksamheten kommer vi att reducera komplexiteten och stärka vår konkurrenskraft inom magnesiumgjutning i Europa”, säger Johan Westman.

Johan Westman, VD och koncernchef, FinnvedenBulten
Kamilla Oresvärd, kommunikationsdirektör, FinnvedenBulten
Tel: 031-734 59 00, e-post: media@finnvedenbulten.com

Notera: Informationen är sådan som FinnvedenBulten AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2013 kl.14:00.