Bokslutskommuniké 1999

Report this content

BULTEN AB (publ.) Bokslutskommuniké 1999 * Resultat efter finansnetto 58 Mkr (62). * Kraftig resultatförbättring kvartal 4. * Bulten utsedd till ensamleverantör till Volvo Lastvagnar. * Bispol, Polen QS 9000 certifierad. * Utdelning föreslås med 2 kr/aktie (2). * Resultat efter finansnetto år 2000 bedöms öka med ca 30 %. RÖRELSERESULTAT PER KVARTAL (Mkr) [REMOVED GRAPHICS] MARKNAD Efter en mycket svag inledning av 1999 ökade produktionen av personbilar i Europa till en takt av 14,5 miljoner per år. Inledningen av 2000 visar på en fortsatt hög produktionstakt. Konjunkturen för allmän industri följde samma mönster, medan efterfrågan inom telecomindustrin var stark under hela året. Ett avtal tecknades med Volvo Lastvagnar innebärande att Bulten utses till ensamleverantör av fästelement till Volvo Lastvagnar, Europa. Försäljningsvärdet på överenskommelsen uppgår till mer än 1,2 miljarder kronor under en femårsperiod och innebär en väsentlig omsättningsökning för Bulten. Avtalet träder i kraft år 2000 och Bulten kommer att successivt övertaga ansvaret för de nuvarande leverantörerna till Volvo Lastvagnar. VERKSAMHETEN Affärsområde Bulten Omsättningen uppgick till 1 067 Mkr (997) och rörelseresultatet till 94 Mkr (102). Under det sista kvartalet steg rörelseresultatet kraftigt till 33 Mkr (23) vilket är det bästa kvartalsresultatet hittills. Rörelsemarginalen förbättrades successivt under året och översteg under sista kvartalet 11 %. Den genomsnittliga rörelsemarginalen för året på 8,8 % var dock lägre än föregående års 10,2 %, främst beroende på den svaga inledningen under årets första kvartal samt omsättningstillskottet från Bispol. Den under 1998 förvärvade polska produktionsenheten Bispol, var under omstrukturering och belastade rörelseresultatet med 2 Mkr. Omstruktureringen av övriga produktionsenheter gav avsedd effekt i Bergkamen och Kalix, men försenades i Hallstahammar där effekten bedöms komma år 2000. Fordonsindustri Omsättningen ökade med 11,5 % och uppgick till 967 Mkr (867). Efter ett svagt första kvartal på engelsk, fransk och skandinavisk marknad ökade efterfrågan i Frankrike och Skandinavien. I Tyskland var efterfrågan stark under hela året. Den omfattande moderniseringen av Bispol påskyndades under sommaren och hösten bl a som konsekvens av avtalet med Volvo Lastvagnar. Arbetena färdigställdes i allt väsentligt under december, samtidigt som QS 9000 certifikat erhölls. För närvarande pågår en betydande upptrappning av produktionstakten i Polen. Elektronik/Telecomindustri Bultens försäljning av fästelement till elektronik- och telecomindustrin blev sämre än förväntat, främst beroende på längre ledtider på den kinesiska marknaden. Faktureringstakten ökade dock stadigt och årstakten var vid slutet av året väsentligt högre än årets utfall 28 Mkr (23). Affärsenhetens rörelseresultat bedöms därmed bli positivt år 2000. Allmän industri Omsättningen uppgick till 97 Mkr (91). Efter en svag inledning av året var utvecklingen positiv framförallt på svensk och polsk marknad. Det polska säljbolaget Bulten Stainless Sp. z o.o. är med sju säljkontor väl representerat på marknaden. Tillväxten på 20 % som uppnåddes under 1999 förväntas bestå under de närmaste åren. Affärsområde Götene Ekonomitryck Omsättningen uppgick till 127 Mkr (124) och rörelseresultatet till 6 Mkr (3). Efter ett svagt första kvartal var resultatutvecklingen under resten av året tillfredsställande. En fortsatt stark orderingång och uppnådda positiva effekter av genomfört strukturprogram medför att 2000 bedöms bli ett bra år för Götene. KONCERNEN Omsättning och resultat Omsättningen uppgick till 1 194 Mkr (1 121), rörelsemarginalen till 6,7 % (6,7), rörelseresultatet till 80 Mkr (75) och resultatet efter finansnetto till 58 Mkr (62), efter belastning av 7 Mkr för förvärvet av Bispol. SPP-medel SPP har under fjärde kvartalet allokerat överskottsmedel på 33 Mkr till Bulten. Då SPP beslutat att senarelägga genomförandet på grund av Konkurrensverkets ställningstagande, har Bulten valt att ej redovisa dessa under 1999. Finansnetto Försämringen av finansnettot är främst hänförlig till förvärvet av Bispol och den extra utdelningen på 187 Mkr under 1998. Likviditet Koncernens disponibla likvida medel uppgick till 90 Mkr, inklusive outnyttjade checkräkningskrediter på 81 Mkr. Under året har 37 Mkr utdelats till aktieägarna. Soliditet Soliditeten uppgick till 43 % (44). Vinst per aktie Årets vinst per aktie uppgick till 2,30 kr (2,57). Investeringar Koncernens anläggningsinvesteringar uppgick under perioden till 78 Mkr (101). Under perioden har avskrivningar skett med 68 Mkr (66). Personal Genomsnittligt antal anställda under året uppgick till 1 389 (1 420), varav i Polen 367 (447). UTSIKTER Produktionen av personbilar i Europa förväntas ligga på 1999 års nivå, medan produktionen av lastbilar minskar. Trots detta förväntas Bultens omsättning öka med mer än 10 %. Effekterna av de senaste årens investerings- och strukturprogram, som fick betydande genomslag under sista kvartalet 1999, förväntas bestå. Med variation mellan kvartalen bedöms, sammantaget för år 2000, resultat efter finansnetto öka med storleksordningen 30 %. UTDELNING Styrelsen föreslår att till aktieägarna utdelas 2 kronor per aktie (2). BOLAGSSTÄMMA Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas torsdagen den 4 maj kl 15.00 i Hallstahammar. Hallstahammar den 8 februari 2000 Åke Nordin Verkställande direktör och koncernchef Bilaga:Resultatrapport För ytterligare information kontakta Åke Nordin eller Lars Nyrén (ekonomi- direktör), tel. 0220-213 80. RESULTATRÄKNINGAR Mkr 1999 1998 Omsättning 1 194 1 121 Kostnad sålda varor -902 -839 Bruttoresultat 292 282 Rörelsens kostnader -212 -192 Jämförelsestörande poster 0 -15 Rörelseresultat 80 75 Finansnetto -22 -13 Resultat efter finansnetto 58 62 Skatt -15 -14 Redovisat resultat 43 48 BALANSRÄKNINGAR 1999-12-1998-12- 31 31 Mkr TILLGÅNGAR Anläggningstillgångar 547 547 Omsättningstillgångar 492 454 Likvida medel 8 14 SUMMA TILLGÅNGAR 1 047 1 015 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital 446 444 Räntebärande skulder 388 365 Ej räntebärande skulder 213 206 SUMMA EGET KAPITAL OCH 1 047 1 015 SKULDER NYCKELTAL Helår Helår 1999 1998 Rörelsemarginal 6,7% 6,7% Räntabilitet på sysselsatt 9,9% 10,3% kapital Räntabilitet på eget kapital 9,9% 9,3% Soliditet 42,6% 44,2% Vinst per aktie 2,30 2,57 Eget kapital per aktie 23,81 23,68 FÖRENKLAD KASSAFLÖDESANALYS Koncern 1999 1998 Rörelseresultat före 147 141 avskrivningar Förändrat rörelsekapital -29 -68 Anläggningsinvesteringar -78 -101 Rörelsens kassaflöde 40 -28 Utdelning -37 -225 Finansiella poster och skatter -37 -27 Netto kassaflöde -34 -280 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/08/20000208BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/08/20000208BIT00450/bit0002.pdf