Bulten-koncernens bokslutskommuniké

Report this content

BULTEN-KONCERNENS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1998-12-31 -Omsättning 1 121 Mkr (1 015) - Rörelseresultat 90 Mkr (88) (exklusive jämförelsestörande poster) -Förvärv av Bispol, Polen -Föreslagen utdelning 2 kr (2) RÖRELSERESULTAT PER KVARTAL (Mkr) [REMOVED GRAPHICS] FÖRETAGSFÖRVÄRV Under årets första kvartal förvärvades två företag i Polen; Bispol S.A. och BTT Sp. z o.o. Förvärven är ett led i Bultens strategi att etablera sig med produktion i Östeuropa och att vara närvarande på den växande polska marknaden. Bulten kontrollerade vid årsskiftet 93% av aktierna i Bispol och 100% av aktierna i BTT. AKTIEFÖRSÄLJNING Som ett led i renodlingen av Bulten avyttrades Bultens aktier i Titanbron Förvaltnings AB. Den uppkomna realisationsförlusten, 11 Mkr, redovisas bland jämförelsestörande poster. VERKSAMHETEN Affärsområde Bulten Omsättningen uppgick till 997 Mkr (876), rörelsemarginalen till 10,2% (11,2) och rörelseresultatet till 102 Mkr (98). Minskningen i rörelsemarginal mellan åren hänför sig till kostnader för genom- förda omstruktureringar samt för ett nytt administrativt system (Movex), som successivt implementeras 1999. Från och med den 1 augusti 1998 konsolideras Bispol i affärsområde Bulten och i ovanstående siffror hänför sig 33 Mkr av omsättningen till Bispols verksamhet under månaderna augusti till december, utan resultateffekt. Bispol bedriver verksamhet såväl mot fordons- som allmän industri. Fordonsindustri Omsättningen uppgick till 867 Mkr. Under hösten har europeisk fordonsindustri signalerat att en konjunkturförsvagning förväntas. Affärsenheten har dock under året ökat sina marknadsandelar. Efter en positiv utveckling de tre första kvartalen minskade leveranserna till svensk fordonsindustri under sista kvartalet. I Tyskland var efterfrågan och Bultens tillväxt mycket stark under hela året. Faktureringen ökade med 27% jämfört 1997 och Bultens marknadsposition stärktes påtagligt. I England ägde en avmattning rum under tredje kvartalet, som ytterligare fördjupades i slutet på året. Bulten drabbades speciellt hårt, då försäljningen av för Bulten betydelsefulla bilmodeller utvecklades sämre än genomsnittet. I Frankrike resulterade de två senaste årens intensiva satsningar i de första serieleveranserna till Renault i slutet av 1998. Ökningen av produktionstakten planade ut under hösten. Produktionsvolymen låg ackumulerat ca 20% högre jämfört med 1997. Arbetet med att integrera Bispol påbörjades. Verktygstillverkningen bolagiserades och samordnades med Bultens verktygstillverkning i Hallstahammar. Bispol organiserades i affärsenheter för fordonsindustri och allmän industri. Export av fästelement till västeuropeisk fordonsindustri startades. En första anpassning av personalstyrkan genomfördes. Elektronik/Telecomindustri Omsättningen uppgick till 23 Mkr. Leveranstakten ökade under hela året. Serieleveranser inleddes till tillverkare av mobiltelefoner i Europa och till ett antal större underleve- rantörer till dessa. I Kina påbörjades leveranser till företag både inom elektronik- och telecomindustrin. Den status av serieleverantör som Bulten erhöll under året gäller alltfort endast till en mindre del av kundernas produkter. Affärsenhetens bolag i Sverige och Kina tredjepartcertifierades för ISO 9001 under året. Inledningen av 1999 visar på en fortsatt ökad beläggning i Kina samt en högre fakturering för affärsenheten. Vid denna produktionstakt bidrar verksamheten i Kina positivt till koncernens rörelseresultat. Allmän industri Omsättningen uppgick till 91 Mkr. Den positiva utvecklingen under de två första kvartalen bröts under hösten och en tydlig avmattning noterades på svensk marknad. I Polen och på övriga nordiska marknader var efterfrågan fortsatt stark. BTT, Polen, integrerades och två nya säljkontor öppnades. Företaget är därmed väl representerat på den polska marknaden och har god tillväxtpotential. Produktionen av höglegerad specialskruv ökade på bekostnad av standardskruv, som i tilltagande omfattning köptes från externa leverantörer. Härigenom kunde marginalerna förbättras ytterligare, trots sjunkande priser på rostfri standardskruv. Affärsområde Götene Ekonomitryck Omsättningen uppgick till 124 Mkr (140), rörelsemarginalen till 2,7% (2,9) och rörelseresultatet till 3,4 Mkr (4,1). Efter ett svagt första halvår avslutades 1998 på ett positivt sätt. Orderingång, fakturering och kostnader utvecklades i rätt riktning och merparten av årets resultat genererades under det sista kvartalet. Under året har anpassning av personalstyrkan, strukturering av produktion och produktprogram genomförts. KONCERNEN Omsättning och resultat Omsättningen uppgick till 1 121 Mkr (1 015). Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelsemarginalen till 8,0% (8,7), och rörelseresultatet till 90 Mkr (88). Finansnettot blev -13 Mkr (-5). Resultat efter finansnetto minskade till 77 Mkr (83). I de jämförelsestörande posterna ingår realisationsförlust på aktierna i Titanbron Förvaltnings AB, 11 Mkr, samt kostnader för Bultens 125-årsjubileum, 4 Mkr. Likviditet Koncernens disponibla likvida medel uppgick till 70 Mkr. Soliditet Soliditeten uppgick till 44% (61). Under året utdelades 225 Mkr till aktieägarna. Vinst per aktie Årets vinst per aktie, exklusive de jämförelsestörande posterna, uppgick till 3,15 kr (4,41). Föregående år belastades inte resultatet med någon skatt. Investeringar Koncernen har under året investerat för 180 Mkr (56), varav anläggningsinvesteringar 101 Mkr och aktieinvesteringar 79 Mkr. Under året har avskrivningar skett med 63 Mkr (55). Personal och administration Antalet anställda 1998 uppgick till 1 420 (913), varav i Polen 424. Installation av ett nytt administrativt system, Movex, påbörjades och beräknas vara genomfört i samtliga enheter i koncernen, exklusive Polen och Kina, sommaren 1999. Genom det nya systemet hanteras även frågeställningar kring millennieskiftet. UTSIKTER INFÖR 1999 De förbättringar av Bultens relativa marknadspositioner och produktivitet som uppnåtts genom de senaste årens åtgärdsprogram har skapat förutsättningar för en påtaglig resultatökning. En stor osäkerhet råder dock för närvarande beträffande den fortsatta konjunkturutvecklingen för europeisk fordonsindustri. Sammantaget förväntas emellertid såväl omsättning som resultat öka. UTDELNING Styrelsen föreslår en utdelning av 2 kronor per aktie (2). BOLAGSSTÄMMA Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas den 27 april 1999, kl. 15.00 i Hallstahammar. Hallstahammar den 10 februari 1999 Åke Nordin Verkställande direktör och koncernchef Bilaga:Resultatrapport För ytterligare information kontakta Åke Nordin eller Lars Nyrén (ekonomidirektör), tel. 0220-213 80. RESULTATRÄKNINGAR Mkr 1998 1997 Omsättning 1 121,1 1 015,3 Kostnad sålda varor -839,0 -730,0 Bruttoresultat 282,1 285,3 Rörelsens kostnader -192,0 -197,4 Jämförelsestörande poster -15,2 171,0 Rörelseresultat 74,9 258,9 Finansnetto -13,0 -5,1 Resultat efter finansnetto 61,9 253,8 Skatt -13,8 -0,2 Redovisat resultat 48,1 253,6 BALANSRÄKNINGAR 1998-12-1997-12- 31 31 Mkr TILLGÅNGAR Anläggningstillgångar 547,0 425,6 Övriga omsättningstillgångar 453,5 361,9 Likvida medel 14,3 243,7 SUMMA TILLGÅNGAR 1 014,8 1 031,2 EGET KAPITAL OCH SKULDER Eget kapital 443,9 625,6 Räntebärande skulder 365,0 224,8 Ej räntebärande skulder 205,9 180,8 SUMMA EGET KAPITAL OCH 1 014,8 1 031,2 SKULDER NYCKELTAL Helår Helår 1998 1997 Rörelsemarginal 1) 8,0% 8,7% Räntabilitet på sysselsatt 10,3% 30,1% kapital 2) Räntabilitet på sysselsatt 12,2% 10,9% kapital 1) Räntabilitet på eget kapital 2) 9,3% 40,3% Räntabilitet på eget kapital 1) 11,5% 12,4% Soliditet 43,7% 60,7% Vinst per aktie 2) 2,57 13,53 Vinst per aktie 1) 3,15 4,41 Eget kapital per aktie 23,68 33,38 1) Exklusive jämförelsestörande poster 2) Inklusive jämförelsestörande poster ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/02/10/19990211BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/02/10/19990211BIT00260/bit0002.pdf