Delårsrapport januari - juni 2000

Report this content

BULTEN AB (publ) Delårsrapport januari - juni 2000 * Omsättningen ökade med 11 % till 675 Mkr (609). * Resultat efter finansnetto 51 Mkr (19), inklusive SPP-medel på 27 Mkr. * Götene Ekonomitryck sålt till danska företaget F.E. Bording A/S. * Verksamheten för standardprodukter inom Bulten Polska (f.d. Bispol)såld till polsk företagsgrupp. * Samarbetsavtal tecknat med världsledande mobiltelefontillverkare. RÖRELSERESULTAT PER KVARTAL (Mkr) [REMOVED GRAPHICS] MARKNADSLÄGET För fordonsindustrin i allmänhet var efterfrågan god under det första halvåret. Volymnedgången i samband med planerat modellbyte av V70, innebar dock under kvartal 2 att leveranserna till Volvo PV minskade med mer än 30%, vilket hade en negativ inverkan på Bultens kvartalsresultat, i enlighet med tidigare lämnad prognos. Modellbytet är nu genomfört och produktionstakten av bilar ökas successivt för att under det sista kvartalet ligga på en högre nivå än under det första. För allmän industri och elektronik/telecom industri var efterfrågan god under hela första halvåret. VERKSAMHETEN Affärsområde Bulten Omsättningen uppgick till 611 Mkr (544), rörelsemarginalen till 7,5 % (7,2) och rörelseresultatet till 46 Mkr (39). Den kraftiga ökningen av såväl rörelsemarginal som rörelseresultat, som noterades under första kvartalet, påverkades temporärt negativt under kvartal 2 av minskade volymer, till följd av Volvos modellbyten. Fordonsindustri Omsättningen ökade med 13 % till 562 Mkr (497). På samtliga marknader var efterfrågan god under det första halvåret. Avtalet med Volvo Lastvagnar bidrog positivt till omsättningsökningen. Under andra halvåret fortsätter övertagandet av leveranserna från tidigare leverantörer till Volvo Lastvagnar. Under mars månad tecknades ett avtal om försäljning av verksamheten för standardprodukter inom Bulten Polska till en polsk företagsgrupp. Över- låtelsen genomfördes den 1 april 2000 och får en positiv resultateffekt redan i år. Försäljningen har dessutom medfört en väsentlig reducering av kapitalbindningen och en minskning med 90 anställda i det polska bolaget. Elektronik/Telecomindustri Omsättningen uppgick till 20 Mkr (11). Ett samarbetsavtal tecknades under våren med en världsledande mobiltelefontillverkare och leveranserna kommer successivt att påbörjas under årets andra hälft. Affärsenhetens omsättnings- och resultatutveckling för året bedöms därmed överträffa tidigare förväntningar. Allmän industri Omsättningen ökade med 16% till 58 Mkr (50) och utvecklingen var positiv inom samtliga enheter, med tyngdpunkt på den svenska och polska marknaden. Affärsområde Götene Ekonomitryck Omsättningen uppgick till 64 Mkr (65) och rörelseresultatet till 1,2 Mkr (2,0). Den 1 juli avyttrades samtliga aktier i Götene Ekonomitryck till det danska börsnoterade företaget F.E. Bording A/S. Försäljningen skedde till bokfört värde. KONCERNEN Omsättning och resultat Omsättningen ökade med 11 % till 675 Mkr (609) och rörelsemarginalen uppgick till 9,2 % (5,0), rörelseresultatet till 62 Mkr (30) och resultatet efter finansnetto till 51 Mkr (19). Såväl rörelseresultat som rörelsemarginal har positivt påverkats av återförda medel från SPP uppgående till 27 Mkr. Rörelsemarginalen exklusive återförda SPP medel uppgick till 5,1%. Finansnetto Finansnettot var i nivå med föregående år. Under hösten kommer en förbättring att ske tack vare försäljningen av Götene Ekonomitryck och verksamheten för standardprodukter inom Bulten Polska samt återförda SPP-medel. Likviditet Koncernens disponibla likvida medel uppgick till 80 Mkr, inklusive outnyttjade checkräkningskrediter på 73 Mkr. Soliditet Soliditeten uppgick till 41 % (40). Vinst per aktie Periodens vinst per aktie uppgick till 2,06 kr (0,73). Periodens vinst per aktie exklusive SPP medel uppgick till 0,93 kr. Investeringar Koncernens anläggningsinvesteringar uppgick under perioden till 23 Mkr (43), avskrivningarna till 38 Mkr (33). Personal Genomsnittligt antal anställda under perioden uppgick till 1 299 (1 364). PROGNOS En fortsatt god efterfrågan förutspås för hela år 2000. Tidigare lämnad prognos för helåret kvarstår d v s en omsättningsökning på minst 10 % och en förbättring av resultatet efter finansnetto för jämförbara enheter med ca 30 %. Hallstahammar den 3 augusti 2000 Åke Nordin Verkställande direktör och koncernchef Bilaga:Resultatrapport Granskningsrapport Vi har översiktligt granskat denna delårsrapport enligt den rekommendation som Föreningen Auktoriserade Revisorer FAR utfärdat. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad jämfört med en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att halvårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. Hallstahammar den 2 augusti 2000 Bertil Johansson Gert Frej Auktoriserad revisor Auktoriserad revisor För ytterligare information kontakta Åke Nordin eller Lars Nyrén (ekonomi- direktör), tel. 0220-213 80. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/03/20000803BIT00310/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/03/20000803BIT00310/bit0002.pdf Hela rapporten