Bokslutskommuniké januari – december 2017

Delårsperiod januari-december 2017

• Substansvärdet var 111,69 kr per aktie jämfört med 101,74 kr vid föregående årsskifte vilket motsvarar en ökning med 9,8 procent. Substansvärdet per aktie inklusive återlagd aktieutdelning på 2,00 kr per aktie ökade med 11,7 procent under 2017.
  • Bures substansvärde var 7 743 Mkr jämfört med 7 054 Mkr vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen för Bureaktien var -3,3 procent jämfört med SIX Return Index som steg med 9,5 procent.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 834 Mkr (1 173). Resultatet per aktie uppgick till 12,03 kr (16,92).

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Substansvärdet uppgick till 119,34 kr per aktie den 21 februari 2018 vilket motsvarar en ökning med 6,8 procent sedan årsskiftet.

Vd-ord

Bure ökade under det gångna året substansvärdet med 9,6 procent och går in i 2018 som ett starkare bolag. Under 2017 förbättrade flertalet portföljbolag sina resultat och Bures finansiella position förstärktes. Bures två största portföljbolag fortsatte att imponera under 2017. Mycronics omsättning ökade till 3 mdkr och resultatet förbättrades till 848 Mkr. Tillväxten i Vitrolife håller i sig, 22 procent för helåret. Försäljningen översteg för första gången 1 mdkr och bolaget har nu redovisat 60 kvartal med stigande omsättning. Fantastiskt!

Utöver en ökning av innehavet i Cavotec investerade vi i säkerhetsbolaget Yubico. Bolaget utvecklar lösningar för enkel och säker inloggning till datorer och nättjänster. Säkerheten på Internet blir en allt mer affärskritisk fråga i takt med digitaliseringen. I juni avyttrade vi innehavet i Catella vilket blev en god affär som resulterade årlig avkastning om 52 procent.

Blickar vi framåt mot 2018 ser jag en tydlig polarisering. Optimister, vilka är styrkta av den positiva utvecklingen av världskonjunkturen och de som oroar sig för höga tillgångspriser på både aktier och skuldinstrument. Återhämtningen från krisen 2008/2009 är nu inne på sitt tionde år. Att vi då befinner oss i den senare delen av konjunkturcykeln råder det nog därför ingen tvekan om. En hastig avmattning i efterfrågan är dock svårt att motivera och jag är därför fortsatt positiv till marknadsförutsättningarna för våra portföljbolag. Samtidigt bör man vara lite försiktig med börsen. God vinstutveckling kan försvara relativt höga värderingsmultiplar men det är svårt att se en liknande utveckling av värderings-multiplarna framöver som vi gjort de senaste åren. Viktigt för 2018 blir därför att försöka hitta investeringssituationer som motsvarar denna relativt komplicerade förväntansbild.

Bure Equity AB (publ)

Kontaktperson på Bure:

Henrik Blomquist, Verkställande direktör

Tel. 08 – 614 00 20

Informationen är sådan som Bure Equity AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2018 kl. 8:30.

Taggar: