Bure avvisar bestämt Skattemyndighetens beslut

Bure avvisar bestämt Skattemyndighetens beslut angående Bures investmentföretagsstatus Skattemyndigheten i Göteborg har den 20 december 2000 tagit beslut om att vid 1999 års taxering inte betrakta Bure som ett investmentföretag. Skattemyndigheten anser att Bures handel med börsaktier är alltför omfattande för att Bure skall vara ett investmentföretag. Enligt Skattemyndighetens beslut skall Bure för inkomståret 1998 belastas med en extra inkomstskatt på ca 680 MSEK. Beloppet innefattar så kallad avskattningsintäkt. "Ett orimligt beslut som vi bestämt avvisar" säger Bures VD Roger Holtback. Skattemyndigheten konstaterar i sitt beslut att Bure inte lämnat några oriktiga uppgifter i deklarationen, vilket medför att Bure inte påförs skattetillägg. Bure har sedan starten 1992 öppet redovisat sin aktieförvaltning utan påpekande från myndighetens sida. Det är först nu, efter åtta års verksamhet, som Skattemyndigheten väljer att inte betrakta Bure som ett investmentföretag. Skattemyndighetens beslut grundar sig på en analys av Bures likviditetsförvaltning, som man anser bedrivit en allt för omfattande handel med aktier, för att betraktas som investment-företag. Frågan gäller ett av kriterierna för att vara investmentföretag nämligen innebörden av begreppet att "uteslutande eller så gott som uteslutande förvalta värdepapper". Skattemyndigheten skjuter in sig på begreppet "förvalta" och anser att Bure inte förvaltar värdepapper utan bedriver handel med värdepapper. Bures uppfattning i sakfrågan är att Bure uteslutande förvaltar värdepapper. Bure har i princip inga andra tillgångar än aktier, vilket som bekant är värdepapper. Bure förvaltar sina värdepapper i enlighet med de marknadsförutsättningar och krav som aktieägarna har rätt att ställa. En modern aktieförvaltning kräver daglig närvaro och aktivt agerande på marknaden. Att denna verksamhet inte skulle rymmas inom ramen för ett investmentföretag framstår för Bure som helt orimligt. Bure tillbakavisar bestämt Skattemyndighetens synsätt och konstaterar att investmentföretag, liksom aktiefonder, naturligtvis måste kunna köpa och sälja aktier på ett sådant sätt att bolagets aktieförvaltning är anpassad till marknadens svängningar. Med anledning av Skattemyndighetens beslut har Bures VD Roger Holtback framfört följande synpunkter. - Först och främst vill jag framhålla att Bure öppet redovisat sin aktieförvaltning och därmed lämnat fullständiga upplysningar i deklarationen, vilket innebär att skattetillägg inte är aktuellt. Redan detta visar att vi har en stark sak. En av hörnstenarna i den svenska rättstillämpningen är likhet inför lagen. Andra investmentföretag med likartade förhållanden har redan erhållit förhandsbesked, som innebär att de är investmentföretag för här aktuell tidsperiod. Alltså skall Bure ha samma behandling. Likabehandling innebär också enligt lagstiftarens intentioner att aktiefonder och investmentföretag skall behandlas på samma sätt. - Som exempel på det orimliga i Skattemyndighetens synsätt vill jag framhålla vår Framfab-affär. 1996 förvärvade Bure aktier i IT- konsultföretaget Guide och var en drivande kraft i uppbyggandet och börsnoteringen av bolaget. I början av innevarande år förvärvade Framfab samtliga aktier i Guide mot betalning i Framfabaktier. Kort därefter avyttrade Bure merparten av sina aktier i Framfab, vilket gav Bure en vinst på över 1 100 MSEK Enligt Skatte-myndighetens tolkning av lagen skulle omfattningen av Framfab-affären vara så stor i förhållande till Bures totala aktieinnehav att investmentföretagsstatusen skulle äventyras. Om företagsledningen i Bure hade agerat i enlighet med Skattemyndighetens uppfattning hade Framfab-affären aldrig genomförts, med påföljd att realisationsvinsten på 1 100 MSEK hade uteblivit. Istället hade Bure idag haft ett undervärde på ca 50 MSEK i aktier i Framfab. Detta visar, enligt min mening, det totalt orimliga i Skattemyndighetens synsätt. - Självklart måste investmentföretagen ha möjlighet att genom köp och försäljningar av aktier anpassa sig till marknadssvängningarna utan att detta påverkar företagens skattestatus, säger Bures VD Roger Holtback. - Att ha fasta spelregler avseende skattelagstiftning är en grundläggande verksamhetsförutsättning för alla bolag, fonder och stiftelser. Det är helt enkelt en fråga om rättsäkerhet. En eventuell tolkning av skattereglerna till investmentföretagens nackdel står inte i någon rimlig proportion till de ekonomiska konsekvenserna påföljden medför. Skattemyndigheten lutar sig mot en trettio år gammal och oklar lagstiftning som inte speglar den dramatiskt förändrade omfattningen på den svenska kapitalmarknaden. - Skulle Skattemyndigheten - mot all förmodan - få rätt, innebär det förödande följder inte bara för huvuddelen av alla investmentföretag utan dessutom rimligen också för landets aktiefonder och för de större stiftelserna i Sverige. - Vi kommer naturligtvis att driva denna fråga till högsta instans såvida inte våra politiker dessförinnan ingriper. Den direkta konsekvensen av Skattemyndighetens agerande blir uppenbarligen att svenskt riskkapital omgående flyr landet såvida inte regeringen snabbt reagerar genom klargörande av lagstiftningen, säger Bures styrelseordförande Gösta Wiking. Problemets generella betydelse framgår av att Riksskatteverket i ett pressmeddelande 2000-09-20 angivit att samtliga svenska investmentföretag skall granskas med avseende på här aktuell frågeställning. Dessutom har Riksskatteverkets skattedirektör i en artikel i Svensk Skattetidning 8/2000 framhållit att här aktuell fråga också kan beröra landets större stiftelser. Göteborg den 21 december 2000 Bure Equity AB (publ) För ytterligare information kontakta: Knut Leman Informationsdirektör, Bure 031-335 76 75, 0705-11 76 75 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/21/20001221BIT01070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/21/20001221BIT01070/bit0002.pdf