Bure direktinvesterar i Appgate

Report this content

Bure direktinvesterar i Appgate Bure Equity har investerat 7 MSEK i IT-säkerhetsföretaget Appgate. Investeringen är Bure Equitys första direktinvestering i bolaget. Tillsammans med tidigare innehav genom CR&T och Innovationskapital uppgår nu Bure Equitys ägarandel i Appgate, direkt och indirekt, till 42,5 procent. I samband med investeringen går också ABN Amro och GE Equity in som ägare i Appgate som totalt tillförs 100 MSEK. Appgate har sitt ursprung i Bureägda CR&T där bolaget utvecklades i den s k Knoppfabriken där också företag som Spotfire, Gatespace och Pilotfish har sitt ursprung. Idag har företaget ett 40-tal anställda fördelade i Sverige, USA och Storbritannien. Med kapitaltillskottet skapas nu förutsättningar för en kraftfull expansion i framförallt USA och Storbritannien där man nyligen haft stora försäljningsframgångar. "Appgate har på kort tid lyckats skapa utrymme för en ny produkt i konkurrens med etablerade lösningar. Främst genom teknisk överlägsenhet men inte minst genom en väl genomtänkt strategi. För oss är Appgate en mönsterinvestering i enlighet med vår strategi. Genom Innovationskapital och CR&T kan vi vara med i mycket tidiga faser för att därefter kunna fortsätta investera löpande i företagens expansionsfas," säger Roger Holtback, VD i Bure Equity. Appgates produkt är ett säkerhetsprogram som i nätverk levererar ett skydd utöver det en vanlig brandvägg kan ge. Dels skyddar det nätet mot attacker inifrån, dels låter det systemadministratören definiera åtkomsträttigheter på en mycket detaljerad nivå vilket gör att användaren bara behöver ha tillgång till den information personen har behörighet till. I oktober 2000 belönades Appgate med utmärkelsen Guldmusen för bästa programvara av E+T Förlag. Göteborg den 13 december 2000 Bure Equity AB (publ) För ytterligare information kontakta: Björn Boldt-Christmas, chef för IT-investeringar i Bure, 031-335 76 85, 0705-88 76 85, bbc@bure.se Hans Ljungkvist, chef för indirekta investeringar, 031-335 76 41 hans.ljungkvist@bure.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00050/bit0002.pdf