Bure ökar sitt engagemang i MobileOpinion

Report this content

Bure ökar sitt engagemang i MobileOpinion Som ett led i Bures ökade fokusering på informationstjänster med en internationell potential har Bure förvärvat ytterligare 19,9% av kapitalet i MobileOpinion. Bures ägande uppgår nu till 49,9%. Bure har också option på att öka sitt ägande till 62% av kapitalet fram till och med 30 april 2001. MobileOpinion AB är ett företag baserat i Göteborg som har utvecklat en teknisk plattform för att sälja statistiskt säkerställda studier och undersökningar baserade på en internationell referenspanel av slumpmässigt utvalda personer via trådlöst Internet och SMS-meddelanden. Bolaget tar betalt av uppdragsgivande kund och planerar att ersätta varje respondent per ställd fråga. "- Antalet meddelanden via SMS växer kraftigt och allt fler människor har mobiltelefon. Samtidigt blir det allt viktigare för företagen att veta vad deras kunder tycker. MobileOpinion är bland de första i världen att utnyttja mobilt Internet för studier och undersökningar och har goda möjligheter att blir världsledande. Vi anser att värdestegringspotentialen är betydande", säger Knut Leman, Bure. "- Vi ser Bure som en stark och stabil ägare, som är väletablerad på marknaden för informationstjänster. Bures tillförande av kompetens och ytterligare kapital ger oss en starkare bas för att snabbt kunna bygga upp ett globalt företag med utomordentligt goda tillväxtmöjligheter", säger Anders Blennermark, VD MobileOpinion. Bolaget leds och ägs förutom av Bure av de tre grundarna Anders Blennermark, Jonas Arlebäck och Tobias Carlén, alla med gedigen bakgrund inom konsulting hos ADL, McKinsey, Andersen Strategy och Sigma Benima. Göteborg den 23 augusti 2000 Investment AB Bure (publ) För mer information kontakta: Knut Leman, Informationsdirektör, Bure 031-335 76 75 0705-11 76 75 Anders Blennermark, VD, MobileOpinion 0703-28 40 66 http://www.bure.se http://www.mobileopinion.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00460/bit0002.pdf