• BURE/

Bure säljer hela innehavet i Nobel Biocare Gör realisationsvinst på 364 MSEK

Bure säljer hela innehavet i Nobel Biocare Gör realisationsvinst på 364 MSEK Bure har till det börsnoterade Schweiziska investment företaget BB MEDTECH och andra internationella institutionella investerare avyttrat 3 600 661 aktier i Nobel Biocare. Realisationsvinsten uppgår till 364 MSEK. Avkastningen på investeringen motsvarar en årlig avkastning på 60 procent. Försäljningen är ett ytterligare led i Bures fokusering mot private equity-marknaden inom TIME- sektorn. Bure Equity inledde sin första investering i Nobel Biocare vid årskiftet 1997/98 och har sedan dess deltagit i företagets utveckling som största ägare. "- Vi har i Nobel Biocare varit en aktiv ägare och varit med och stött utvecklingen av företaget under en mycket händelserik period bl a i samband med förvärvet av amerikanska Steri-Oss. Nobel Biocare är idag världsledande inom sina segment och har lyckats mycket väl med att utveckla och förvalta sin unika produktportfölj," säger Roger Holtback, VD och koncernchef i Bure Equity. "- Det är naturligt att vi nu avyttrar vårt innehav i Nobel Biocare när Bures affärsinriktning ytterligare koncentreras mot investeringar inom TIME-sektorn. I år har Nobel Biocares kursutveckling varit mycket stark och ökat med ca 90 procent". "- Jag uppskattar mycket den aktiva roll som Bure har spelat under en period då viktiga strategiska och långsiktiga beslut tagits inom Nobel Biocare" säger Jack Forsgren VD i Nobel Biocare. "- Vi presenterade Bures vässade inriktning i november 1999 och sedan dess har vi genomfört i stort sett hela den annonserade renodlingen av Bure. Förutom dagens affär har innehaven i Åre/Vemdalen, Troponor och Gunnebo avyttrats. Därutöver har betydande medel frigjorts genom bl a Guide/Framfab-affären och nedförsäljningen i Observer. Med dagens affär har avyttringarna hittills i år uppgått till ca 4 560 MSEK med sammanlagda reavinster på ca 2 610 MSEK i moderbolaget" fortsätter Roger Holtback.. Bure Equity fokuserar nu helt på private equity-investeringar inom TIME- sektorn. Redan idag har Bure ca 70 investeringar inom TIME, med ett marknadsvärde på ca 7 000 MSEK. Bure stärker nu ytterligare sina finansiella förutsättningar att ta en position som ledande private- equitybolag i Sverige. Göteborg den 5 september 2000 Bure Equity (publ) För mer information: Knut Leman, Informationsdirektör, Bure 031-335 76 75, 0705-11 76 75 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/05/20000905BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/05/20000905BIT00370/bit0002.pdf