Kapitalmarknadsdag 2000 - En stark position inför nästa år

- Bure har en stark position inför nästa år - Nästa år kommer, av allt att döma, bli ett avgörande år för många företag på private equitymarknaden. För att finnas bland vinnarna krävs ett klart fokus, en stark portfölj med företag som tjänar pengar, industriell kompetens och finansiella muskler. I ljuset av detta tycker jag man kan säga att Bure Equity har ett drömläge, sade Roger Holtback, VD och koncernchef för Bure Equity på kapitalmarknadsdagen i Göteborg. Roger Holtback sade också att: * År 2000 kommer att bli det bästa året någonsin för Bure och att Bures värde därmed har mer än sexfaldigats sedan starten 1992. * Årets intensiva strukturarbete syftande till att fokusera portföljen och strategin mot onoterade innehav i TIME-sektorn, anpassa kapitalbasen och samla kapital och kompetens för investeringar under år 2001, nu har genomförts planenligt. * Mot bakgrund av rådande börsklimat är avsikten att notera Citat och Dimension under 2001 och att skifta ut resterande innehav i Observer till Bures aktieägare efter Bures ordinarie bolagsstämma i april. * Förutsättningarna för framgång enligt Bures affärsmodell är fokus i verksamheten, ett aktivt ägarskap och en professionell organisation. I och med årets genomförda strukturarbete och med rekryteringar av de nya investeringsteamen är dessa förutsättningar på plats. * Bure Equitys mål är att vara Sveriges mest aktieägarvänliga private equity bolag . Det kräver fortsatt leverans av framgångsrika exits, noteringar och värdeskapande i kombination med offensiva investeringar. - I alla dessa avseenden ser jag goda möjligheter för Bure Equity under det kommande året, konstaterade Roger Holtback. Björn Boldt-Christmas, ansvarig för Bure Equitys IT-investeringar konstaterade att: * Bure hittills framgångsrikt verkat inom de nischer som Internetvågen drivit fram. Dessa områden är fortsatt intressanta. * den trådlösa kommunikationen i alla dess dimensioner kommer att generera nya affärsmöjligheter som kräver att det finns företag som kan leverera tjänster och produkter inom området. Där kommer Bure också att verka. Sven-Åke Lewin, ansvarig för E-knowledge-området inom Bure Equity sade att: * Årets ambition har varit att genom utveckling av nya produkter och koncept, skapa förutsättningar för långsiktig tillväxt i de befintliga innehaven; Mercuri, Informator och Vittra. * En successiv inriktning mot det bredare begreppet e-knowledge, kan möjliggöra ytterligare intressanta investeringsmöjligheter för Bure. * En förväntad ökad fokusering på " human capital" och kompetensförsörjning stärker Bures satsning inom e-knowledge. Hans Ljungkvist, ansvarig för Bure Equitys indirekta investeringar, gjorde jämförelser med utvecklingen inom ven cap-området i USA. Han menade att det strukturkapital som under flera år byggts upp inom Bures olika fonder, bl a ordnad och professionell arbetsmetodik, industrialiserade processer, stort supportkunnande till bolagen och inte minst brett internationellt kontaktnät, nu kommer att betala sig i form av fortsatt fin värdeutveckling av portföljbolagen med goda avyttringsresultat även 2001 och framåt. Per- Henrik Berthelius, strategiansvarig på Bure Equity gjorde under kapitalmarknadsdagen en genomgång över private equity marknadens utveckling och Bures bedömningar. Han konstaterade att: * Endast de kvalitativt ledande private equity bolagen har levererat uthållig avkastning. * Flera internationella private equity marknader är överhettade och att vi kommer få se utslagningar. * Private Equity branschen kommer gå in i ett nytt utvecklingsskede där industriell kompetens och strategisk positionering blir avgörande. Om det tidigare räckte att hitta värde gäller det nu att ha kompetensen att skapa värde. Vidare presenterade Göran Marby, VD Cygate, Sven Uthorn, VD Dimension, Staffan Truvé, VD CR&T och Staffan Ingeborn, VD InnovationsKapital sina respektive företag och verksamheter. Ett urval av de bilder som presenterades vid kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgängliga på Bures hemsida www.bure.se inom kort. Göteborg den 21 november 2001 Bure Equity AB (publ) För mer information kontakta: Knut Leman, Informationsdirektör 031-335 76 75, 0705-11 76 75 www.bure.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/21/20001121BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/21/20001121BIT00040/bit0002.pdf