BURGER KING® öppnar restaurang i Norrköping och skapar 40 nya arbetstillfällen

Imorgon är det äntligen dags för BURGER KING® att tända grillen i Norrköping och invånarna får nu möjlighet att njuta av riktiga hamburgare av 100 % nötkött. Den nya restaurangen är designad helt i Burger Kings globala koncept som just nu rullas ut världen över. I samband med öppningen i Norrköping skapar Burger King också 40 nya arbetstillfällen på orten.

Norrköpingborna har länge efterfrågat en Burger King-restaurang och nu blir det alltså verklighet. Den nya restaurangen har byggts i Dominogallerian och kommer inte bara att erbjuda riktiga, grillade hamburgare utan även Burger Kings nya globala designkoncept. Kostas Koupourtiadis driver restaurangen för franchisebolaget RSP J.E AB och har sedan tidigare flera Burger King-restauranger runt om i landet.

Hela 40 nya medarbetare kommer att arbeta på restaurangen som rymmer ca 140 sittplatser . En uteservering har byggts så att svenska folket ska kunna avnjuta grillade godbitar ute i solen under sommarhalvåret.

”Det har varit en stor efterfrågan på grillade hamburgare bland invånarna i Norrköping så vi har stor tilltro och förväntan. Vi hoppas och tror att den här restaurangen kommer att bli en succé både bland Norrköpingborna och för oss!”, säger Kostas Koupourtiadis, platschef.

Det nya designkonceptet kan beskrivas som vågat och urbant med fokus på material och grafiska inslag i ett färgschema i rött och svart, vilket ger en modern och fräsch känsla och är en del i Burger Kings satsning på att modernisera restaurangmiljöerna och utveckla en tydligare restaurangprofilering. Många av Burger Kings restauranger uppdaterades redan under 2011 och målsättningen är att alla restauranger i norden ska ha uppdaterats till det globala designkonceptet innan årets slut 2013.

”Vi är glada över att kunna öppna restaurangen i Norrköping imorgon tillsammans med vår franchisepartner RSP J.E AB. Det nya designkonceptet gör det möjligt för våra gäster att kunna avnjuta de bästa grillade hamburgarna i en toppmodern miljö”, säger Jerry Gamez, chef för Burger King i Norden och Holland. ”Nu hårdsatsar vi och kommer gradvis att uppdatera alla våra restauranger så att vi kan erbjuda våra gäster det absolut bästa i båda kategorierna. Vi har dessutom 10-15 nyöppningar planerade över de närmsta fem åren vilket genererar ca 2700 nya jobb i Sverige”, avslutar Jerry Gamez.

Restaurangen är belägen i Domiogallerian på Repslagargatan 12 i centrala Norrköping.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Max Bellman, MSL, tel: 0736-2741 17, max.bellman@mslgroup.com
Melina Aristiadou, Senior Marketing Manager, Burger King Corp. i Norden
Tel: 031 - 720 57 00, e-post: maristiadou@whopper.com

Om Burger King
Burger King är en av världens största restaurangkedjor, med mer än 12 100 restauranger i 73 länder, varav 71 restauranger finns i Sverige. 90 procent av Burger Kings restauranger världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. Följ oss på Facebook och www.burgerking.se.