Burger King expanderar i toppläge: Öppnar stor och innovativ restaurang på Stockholms Central

Den stora renoveringen av Burger Kings restaurang på nedre plan på Stockholms Central är nu klar och på fredag öppnar de äntligen upp portarna för alla resenärer sugna på en riktig grillad hamburgare gjord av 100 procent nötkött. Restaurangchefen Mohamed Azougai kommer att leda teamet om 50 personer och se till att mer än 2000 hungriga resenärer kan släcka både hunger och törst dagligen.

Burger Kings restaurang på nedre plan på Stockholms Central har varit ett välkänt inslag hos tåg- och pendeltågresenärerna i Stockholm då den har legat där i många år. Nu har restaurangen genomgått en omfattande renovering och passar samtidigt på att ta över grannlokalerna och expanderar till en 82-sitsig innovativ restaurang helt i Burger Kings designkoncept 20/20.

”Den här restaurangen har alltid gått väldigt bra och det känns roligt att vi nu kan utnyttja läget till dess fulla potential”, säger Melina Aristiadou, Nordisk marknadschef på Burger King. ”SSP som är den här restaurangens franchisetagare är väldigt erfarna och har drivit Burger King-restauranger sedan 13 år tillbaka så vi är övertygade om att det kommer att bli en succé”, avslutar Melina Aristiadou.

SSP driver totalt tre Burger King-restauranger i Sverige och VD:n Lars Edengréen har stora förväntningar på nyöppningen på Stockholms Central;

”Vi är väldigt glada och stolta över att nu kunna slå upp dörrarna till kanske en av Sveriges häftigaste hamburgerrestauranger”, säger Lars Edengréen. ”Restaurangen kommer dessutom att ha ett utav det särklass starkaste läget i landet med ett flöde på ca 40 miljoner människor per år och vi räknar med ett minimum på 2000 gäster per dag. Med det välkända varumärket Burger King i ryggen som signalerar snabbhet, trygget, säkerhet och framförallt fantastiskt goda hamburgare, har vi stora förhoppningar på den här restaurangen”, avslutar Lars Edengréen.

Restaurangen, som öppnar fredagen 15 juli, är något utöver det vanliga och är bland annat utrustad med en kassadisk på 11 meter för att kunna erbjuda förstklassig service till tidspressade resenärer och andra gäster. För den som inte har lika bråttom finns det även gott om sittplatser.

Melina Aristiadou, Nordisk marknadschef, Burger King
E-post: maristiadou@whopper.com

Om SSP
SSP, The Food Travel Experts, är det ledande restaurangföretaget inom resemiljöer med 2 150 försäljningsställen på flygplatser, järnvägsstationer och övriga trafikplatser i 32 länder. SSP driver restauranger, barer, caféer och butiker med en omfattande portfölj av egna, internationella, lokala och franchisade varumärken. Bland dessa återfinns Starbucks, Caffè Ritazza, Burger King, M & S Simply Food, Bonne Journée, Caviar House & Prunier, Pizza Hut, Upper Crust and Le Train Bleu. Läs mer på www.foodtravelexperts.com/sweden.

Burger King är en av världens största restaurangkedjor, med mer än 12 100 restauranger i 73 länder. 90 procent av Burger Kings restauranger världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. I Sverige finns 70 restauranger och omsättningen 2010 var drygt 883 MSEK. www.burgerking.se