• Burger King/

Burger King firar 35 år på Gustav Adolfs torg i Malmö och bjuder alla 35-åringar på gratis Whopper

Imorgon fredag är det nypremiär för det som en gång i tiden var Nordens första Burger King-restaurang på Gustav Adolfs torg i Malmö. Restaurangen som fyller 35 år har genomgått en omfattande renovering och byggts om efter Burger Kings nya inredningskoncept, kallat 20/20.  För att fira födelsedagen lovar restaurangchefen att bjuda 35-åriga Malmöbor på en gratis Whopper*.

Burger King på Gustav Adolfs torg i Malmö är den första och tillika äldsta Burger King-restaurangen i Norden. Restaurangen öppnade redan för 35 år sedan, 1976. Nu har den fått en rejäl ansiktslyftning och på fredag öppnar den upp dörrarna igen för alla burgar-älskande Malmöbor och kommer då stolt kunna visa upp en toppmodern och designad restaurang helt enligt Burger Kings designkoncept 20/20. Konceptet kan beskrivas som vågat och urbant med fokus på material och grafiska inslag vilket ger en modern och fräsch känsla.

Nordic Service Partner, NSP, som driver restaurangen sedan 2004, är Burger Kings största franchisetagare i regionen med totalt 42 restauranger i Sverige och Danmark. Restaurangchef är Marcus Johnsson och restaurangen anställer ett femtiotal medarbetare. Unikt för den nyrenoverade restaurangen på Gustav Adolfs torg är också satsningen på det nya lekrummet, vilket de är ensamma om att kunna erbjuda barnfamiljer i området.

”Vi är riktigt stolta över att driva Nordens första Burger King-restaurang och ännu stoltare att nu kunna visa upp en toppmodern restaurang med unik design för våra gäster”, säger Morgan Jallinder, VD på NSP. ”Jag ser fram emot minst 35 år till på Gustav Adolfs torg och jag vet att många av våra gäster ser fram emot att få ta del av vårt nya designkoncept och vår satsning på familjer i vår mest anrika restaurang”.

Renoveringen av just denna restaurang är en del i Burger Kings satsning på att modernisera restaurangmiljöerna och samtidigt utveckla en tydligare restaurangprofilering. Många av Burger Kings restauranger uppdateras redan i år och målsättningen är att majoriteten av alla hamburgerkedjans restauranger ska ha uppdaterats till 20/20-konceptet innan årets slut 2012.

”Att kunna erbjuda våra gäster toppmoderna och innovativa restauranger är nästan lika viktigt för oss som att kunna erbjuda de bästa och godaste hamburgarna”, säger Melina Aristiadou, Nordisk marknadschef på Burger King. ”Nu hårdsatsar vi och vi kommer gradvis att uppdatera alla våra restauranger så att vi kan erbjuda våra gäster det absolut bästa i båda kategorierna”.

Under invigningshelgen 12–14 augusti erbjuds aktiviteter för hela familjen samt jubileumspriser på Whopper Meal (35 kr) och Kids Meal (19 kr).

*Erbjudandet gäller de 200 första 35-åringarna.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Melina Aristiadou, Nordisk marknadschef, Burger King
E-post: maristiadou@whopper.com

Om NSP
Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSPs verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSPs aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se

Om Burger King
Burger King är en av världens största restaurangkedjor, med mer än 12 100 restauranger i 73 länder. 90 procent av Burger Kings restauranger världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. I Sverige finns 70 restauranger och omsättningen 2010 var drygt 883 MSEK. www.burgerking.se