• Burger King/

Premiär för nya tjocka steakhouseburgaren Angus XT– 175 gram Aberdeen Angus signerad Burger King®

Burger King Corp. fortsätter att stärka positionen som den ledande experten vad gäller smak och innovation inom snabbmatsbranschen och lanserar nu Angus XT, en extra tjock premiumhamburgare av certifierat Aberdeen Angus-kött. Efter den globala lanseringen i Danmark där alla försäljningsmål slagits med råge, är det nu dags för Angus XT att göra intåg i Sverige som andra land i världen. Och förväntningarna på den svenska lanseringen är högt ställda.

”För oss på Burger King Corp. är en hamburgare inte bara en hamburgare. Vi lägger stora resurser i våra internationella provkök för att utveckla unika smaker som smälter samman perfekt med det grillade köttet. Angus XT är ett praktexempel där vi kombinerat en tjock och saftig grillad burgare av 175 gram Aberdeen Angus-kött med en läcker Steakhouse-sås och fräscha grönsaker”, säger Melina Aristiadou, Senior Marketing Manager, Burger King Corp. i Norden. ”Att En tjockare burgare gör den inte automatiskt till en premiumprodukt. För oss innebär premium en kombination av väl avvägda smaker, de allra bästa råvarorna och självklart måste hamburgaren grillas. Aberdeen Angus-kött är av högsta kvalitet och perfekt för att göra den bästa möjliga burgaren.”

Hamburgerfans verkar också hålla med. Sedan Angus XT först introducerades i Danmark har den rönt enorma framgångar. På bara sex månader tog den sig till toppen av listan över de mest sålda hamburgarna i Danmark. Att döma av detta, och hur omtyckt den första generationens Angusburgare varit bland svenska hamburgerfans, kommer Angus XT även att spela en betydande roll i företagets tillväxt och rykte i Sverige.

”Vår erfarenhet från Danmark visar att våra kunder verkligen uppskattar premiumhamburgare och vi är övertygade om att Angus XT kommer att vinna även svenska hamburgerälskares hjärtan. Det finns inte många ställen där du kan få en så god och prisvärd hamburgare av den här kvaliteten. Vi är stolta över att Angus XT får sin globala lansering i Norden innan den sedan kommer att introduceras i andra europeiska länder under 2012”, avslutar Melina Aristiadou.

Angus XT finns tillgänglig på alla restauranger runt om i landet från och med den 15 februari. Det rekommenderade priset för endast hamburgaren är 62 kronor och ett helt meal 79 kronor*.

*Pris kan variera från restaurang till restaurang.

För ytterligare information eller en möjlighet att prova Angus XT, vänligen kontakta:

Max Bellman, MSL, tel: 0736-2741 17, max.bellman@mslgroup.com

Melina Aristiadou, Senior Marketing Manager, Burger King Corp. i Norden
Tel: 031 - 720 57 00, e-post: maristiadou@whopper.com

Om Burger King Corp.
Burger King Corp. är en av världens största restaurangkedjor, med mer än 12 400 restauranger i 79 länder. 90 procent av BURGER KING® restauranger världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda som har funnits i flera decennier. I Sverige finns 71 restauranger. Följ oss på Facebook och www.burgerking.se.