Riktiga burgare för riktiga fotbollsfans: Burger Kings drömmål ger 675 000 kronor till IFK Göteborg

Burger King’s breda fotbollsengagemang genererar via supportermål pengar till olika fotbollsföreningar i hela landet. Fansens lojalitet visar sig särskilt i Göteborg där 206 718 supportermål från starten har gett totalt 675 000 kronor till IFK Göteborg. Fem kronor för varje sålt mål går nu till IFK vilket är en ökning med två kronor sedan 2008.

”Vi tackar och bugar för den generösa slanten på fem kronor för varje sålt mål, 675 000 kronor är ett välkommet tillskott till vår förening och vi hoppas att våra fans fortsätter att välja det grillade hamburgermålet”, säger IFK Göteborgs sportchef Håkan Mild. ”Att länka samman hamburgare med fotboll känns naturligt för vår målgrupp och att se de trogna fansen välja riktiga hamburgare av 100 % nötkött tycker vi känns roligt, säger Magnus Muhl, franchisetagare till Burger King i Göteborg. ”Det är lika lätt att stödja sin fotbollsklubb som att beställa en hamburgare på Burger King, så vi hoppas att de fortsätter supporta och höja donationerna ytterligare till nästa år”. Det är dock inte bara ett sportsammanhang som Burger King stödjer, flera fotbollsföreningar runt om i landet får donationer genom dessa supportermål. Tidigare samarbeten med Stadsmissionen har genererat nästan 700 000 kronor. I somras pågick den unika kampanjen Bootleg där artister som Adam Tensta och Miss Li donerade outgivet material som sedan gick att ladda ner för en skänkt slant till Stadsmissionens ungdomsverksamheter i Stockholm, Malmö och Göteborg.