Vinnare korade i Burger Kings Extreme Film Awards 08: Johan Rosengren och Jonas Wahlstrand tog hem priset på 50 000 kr

Med sin film ”The Secondhands” om jibbing vann filmskaparna första priset i Burger Kings Extreme Film Awards. Förutom vinstpengarna och äran så har deras film visats på alla Burger Kings 64 restauranger i Sverige. På en andra plats kom Christoffer Adell med filmen ”46” och på tredje Jonatan och Sebastian Lundmark med ”Longing for life”.

Juryns motivering till vinsten lyder: De har gjort en genomarbetad film som har bra samspel mellan ljud och bild, där vackra bilder och avancerad teknik genomsyrar hela produktionen. Filmarna har inte bara fångat “jibbing” som sport, utan även vågat lägga fokus på livet utanför backen, där gemenskapen och livsglädjen sprudlar i sin renaste form.

”Det är naturligtvis jättekul att vinna och vi är lite chockade. Man vågar väl aldrig riktigt tro på att man kommer att vinna och det fanns många filmer som kunde ha vunnit”, säger Jonas Wahlstrand.

Tillsammans driver Jonas och Johan företaget Secondhands som gör skidfilmer. Under tiden tävlingen har varit i gång har de hunnit komma ut med sin tredje film sedan starten 2006.

”Att vara med i tävlingen har verkligen hjälpt oss mycket. Extremsport får sällan så mycket uppmärksamhet och att Burger King gör tävlingen ger både oss och sporten en möjlighet att synas”, säger Johan Rosengren.

”Prispengarna kommer väl till pass. Efter tre års filmande utan att få en spänn för vårt arbete för vi en belöning som kan gå in i vårt nästa projekt. Vi håller på och arbetar med vår fjärde film och detta ger oss möjlighet att den ännu bättre.”

”Det är väldigt roligt att intresset för vår tävling har varit så stort och vi har fått mängder av fantastiska filmer. Förhoppningsvis kan vårt pris hjälpa vinnarna att utveckla sina talanger samtidigt som deras filmer visas på våra restauranger”, säger Melina Aristiadou, marknadschef på Burger King.

Alla filmer visas på hemsidan www.burgerking.se/extreme.