NY HANDELSPLATS FÖR NORDISKA VÄRDEPAPPER STARTAS

Report this content

Burgundy är en ny handelsplats för noterade nordiska värdepapper och beräknas starta under första halvåret 2009. Bakom satsningen finns en stor grupp ledande nordiska banker och fondkommissionärer. Målet är att ge medlemmar och investerare en kostnadseffektivare handel med värdepapper samt att stärka Norden som finansplats.

Handelsplatsen är en medlemsägd MTF (Multilateral Trading Facility). Den nya handelsplatsen har möjliggjorts genom EU-regelverket MiFID och den nya lag om värdepappersmarknaden som följde. Lagstiftningen trädde i kraft den 1 november 2007 och har som syfte att bland annat främja konkurrens och öppenhet över gränserna vid värdepappershandel.
Deltagare i konsortiet bakom Burgundy är Avanza Bank, Carnegie, Evli, Handelsbanken, Kaupthing, Neonet, Nordnet, SEB, Swedbank och Öhman. Även andra aktörer som handlar nordiska värdepapper kommer att bjudas in som medlemmar.
Målet med handelsplatsen är att tillgodose krav på hög likviditet, låga transaktionskostnader, korta svarstider och bästa orderutförande. Burgundy siktar på att nå en ledande position på den nordiska marknaden för värdepappershandel.
Burgundy är en kundorienterad satsning för att stärka nordisk finansmarknad och utgör ett alternativ till de befintliga marknadsplatserna. Den avmonopolisering av börsverksamhet som MiFID möjliggjort kommer att leda till stora förändringar på värdepappersmarknaden.
–Burgundy har som mål att säkerställa det regionala inflytandet över handeln med nordiska värdepapper och därmed en fortsatt god publik riskkapitalförsörjning för nordiska företag. Det är mycket viktigt för fortsatt ekonomisk konkurrenskraft, säger Tom Dinkelspiel, konsortiets talesman.

En gemensam presskonferens under ledning av Tom Dinkelspiel kommer att hållas idag kl. 12 i Salénhuset, Norrlandsgatan 15 i Stockholm, konferensrum Olympia.
Presskonferensen kommer att hållas på svenska.
Efter presskonferensen går det bra att kontakta konsortiets talesman Tom Dinkelspiel på 0708-725180.

Det finns även möjlighet att ringa in och lyssna på konferensen på följande nummer:
Sverige: +46 (0)8 5052 0114
Norge: +47 (0)2 156 31 22