Öka lönsamheten med bättre proteinmätning

Report this content

Högre kvalitet, färre driftsstopp och ökad lönsamhet. Det finns många anledningar för mejerier att mäta proteinhalten i produktionen – och med Bürkerts FLOWave är det enklare än någonsin. Ulf Neldefors, Business Development Manager på Bürkert, förklarar varför fler borde upptäcka produkten.

Mejeriindustrin har stått inför flera större förändringar under de senaste åren. Många konsumenter har dragit ner på sin mjölkkonsumtion – men samtidigt har användandet av proteinpulver skjutit i höjden, vilket gjort att mjölkprotein blivit hårdvaluta.

­– Förr använde vi mjölk till allting, men det är ingen hemlighet att det har minskat. Därför har proteinpulvret blivit en extra inkomstkälla som är extremt värdefull för mejerierna. Och för att kunna hålla koll på sin proteinhalt på ett bra sätt är det extremt viktigt att mäta den, säger Ulf Neldefors, Business Development Manager på Bürkert.

Lönsamt proteinpulver

Det finns framför allt två viktiga anledningar till att mäta sin proteinhalt. Den ena är det ekonomiska perspektivet; att sälja mjölk med hög proteinhalt är inte i närheten av lika lönsamt som att låta överflödigt protein bli till proteinpulver.

– Proteinet är mejeriernas guld, säger Ulf Neldefors. Du får inte mer betalt för högre proteinhalt i mjölken, proteinet är helt enkelt värt mer som pulver än som flytande mjölk. Så självklart är det här någonting man ska vara jättenoga med.

Den andra stora anledningen till att man ska mäta proteinhalten är att det minskar risken för driftsstopp, och därmed sänker underhållskostnaderna över tid.

– För låg proteinhalt resulterar i en dålig produkt, säger Ulf Neldefors. Men har du för hög proteinhalt ökar densiteten, och din anläggning kommer förr eller senare att klogga igen, vilket gör att du måste rengöra den oftare. Det är alltså extremt viktigt att hela tiden hålla rätt proteinhalt.

Automatisk proteinmätning

I dag finns ett mycket enkelt sätt att mäta protein, och dessutom få flera andra fördelar på köpet – och det är att använda Bürkerts flödesmätare Flowave. FLOWave kan, helt automatiserat, mäta temperatur, densitet, volymflöde och akustisk transfusionsfaktor, ATF. Genom att kombinera mätningen av densitet och ATF kan FLOWave automatiskt räkna ut den exakta proteinhalten i mjölken.

– Du kan mäta protein på många olika sätt, men jag vill påstå att det här är det absolut smidigaste sättet. Dessutom får du alla de andra fördelarna som kommer med FLOWave. Det är en 100% hygienisk lösning, det finns ingenting i produkten som mjölk eller protein kan fastna på. Den är enkel att montera och du får tillgång till all din data i realtid, säger Ulf Neldefors.

Han fortsätter:

– Rent ekonomiskt är det också en oerhört enkel kalkyl. Så snart du undvikit fem produktionsstopp, eller sluppit kassera 1 000 kilo proteinpulver, har du fått en bra payback på en FLOWave. Det tycker jag är rätt svårslaget.

Vill du veta mer om Bürkerts FLOWave och hur den kan användas i mejeriindustrin?

Kontakta Ulf Neldefors, Business Development Manager på Bürkert  Mob: 070–6889330 eller ulf.neldefors@burkert.com

Elin Kamyab
Marketing manager
elin.kamyab@burkert.com

Bürkert är ett av världens ledande företag inom industriell mät-, kontroll- och reglerteknik för gaser och vätskor.
Vi finns representerade med säljkontor i 36 länder och har 5 fabriker, 4 forskningscenter och 5 systemhus runt om i världen med totalt 3000 anställda. Bürkert grundades 1946 i Tyskland och är ett helägt familjeföretag som genom kompetens, framåtanda och närhet har skapat en plats bland de främsta inom sitt område. 1968 startades Bürkert i Sverige och har idag säljkontor i Stockholm och Malmö.

Citat

Ulf Neldefors, Business Development Manager