Ultraljudsflödesmätare för temperaturstyrning

Report this content

I processer, såsom kylnings- eller uppvärmningsapplikationer som används för att bearbeta metaller eller plast, måste temperaturstyrningen fungera smidigt för att garantera produkternas kvalité. Så, de flödesmätare som används i dessa kretsar måste fungera på ett tillförlitligt sätt. Samtidigt krävs breda mätområden för att säkerställa att driftsvolymer samt mindre läckor registreras noggrant. Med våra ultraljudsflödesmätare erbjuder Bürkert Sweden AB praktiska lösningar på detta område.

Med mätområden mellan 0,3 till 75l/min eller 0,05 till 10,5l/min ger det ett flödesförhållande på 1:250 vilken är lämpligt för stora och små flöden. Eftersom ultraljudstekniken är baserad på TDOA-metoden fungerar den utan rörliga delar och gör flödesmätarna okänsliga för kontaminering och därmed nästan underhållsfria. En temperatursensor är redan integrerad och den modulära konstruktionen gör det möjligt att montera ultraljudsflödesmätarna snabbt och enkelt, både i vertikala och horisontella ledningar.

Mässing eller rostfria anslutningar

Ultraljudsflödesmätarna består av en elektronisk modul, ett mätelement och en mässing eller rostfri processanslutning till rörledningen. I patronvarianten är mätmodulen enkelt att ta bort från fästet om det behövs. Detta förenklar monteringsprocessen i många fall och gör att mätelementet kan rengöras. Mätelementet kan emellertid också svetsas i blocklösningar utan montering. På begäran kan Bürkerts ultraljudsflödesmätaren kombineras för att skapa kompletta applikationsspecifika system. Bürkert validerar och certifierar också era uppsatta krav. Det betyder att pålitliga, flexibla flödesmätare med ett brett mätområde är tillgängliga för alla era typer av temperaturstyrningar.

Marlene Lundkvist
PR & Marketing Manager
marlene.lundkvist@burkert.com
Bürkert är ett av världens ledande företag inom industriell mät-, kontroll- och reglertekink. Vi finns representerade med säljkontor i 36 länder och har 5 fabriker och 4 forskningscenter och 5 systemhus runt om i världen och totalt ca 2500 anställda. Bürkert grundades 1946 i Tyskland och är en familjeföretag som genom kompetens, framåtanda och närhet har sakat en en plats bland de främsta inom sitt område och tar ständigt nya steg framåt. 1968 startades Bürkert i Sverige och är kända för kvalité och innovation.