Visste du detta om gas?

Report this content

Gas används runtomkring dig nästan hela tiden, kanske utan att du tänker på det. För att kontrollera gasflöden behövs gasgodkända ventiler och massflödesregulatorer av högsta klass – och just detta är Bürkert experter på.

När du tänker på gas tänker du kanske spontant på en gasspis, en gasolgrill eller heliumballonger. Men faktum är att gas är något som används i nästan alla branscher, och vid många olika situationer.

En vanlig dag kanske du till exempel tar någon medicin – när den tillverkats har gas med största sannolikhet använts. Frukten du köper i mataffären har behandlats med gas under transporten till butiken, och din inplastade köttbit har behandlats med gas för att inte genast bli grå och oaptitlig. Köper du odlad fisk har den vuxit upp i vatten där uppfödaren kontrollerar syrehalten i vattnet och justerar detta med gas för att hela tiden uppnå optimal syrehalt i fiskodlingen.

Enkel reglering

Gas används inom till exempel sjukvården där både lustgas och syrgas är vanliga gaser. Inom industrin används gas bland annat för att härda stål, på laboratorier används gas för att skapa exakt rätt livsmiljö för mikroorganismer – och när du ser en konsert med pyroteknik så är det ett exakt gasflöde som styr pyrotekniken.

Gemensamt för alla dessa användningsområden är att de är beroende av en exakt mätning och reglering av gaserna, som snabbt kan justeras för att uppnå önskat resultat.

– Om du till exempel behöver syrgas måste mängden gas snabbt justeras i takt med dina andetag, och för att mikroorganismerna i en bioreaktor ska frodas behöver labbet veta att deras livsmiljö är exakt likadan hela tiden, säger Kjell Ljungberg, segmentsansvarig för gas på Bürkert.

Experter på gas

Den andra gemensamma nämnaren för alla användningsområden som nämns i den här texten, är att det ofta är ventiler från Bürkert som säkerställer att man uppnår önskat resultat.

– Alla de här områdena har en naturlig plats i vår vardag. Vi är starka inom allt från industri och läkemedel till laboratorier, mat och bryggerier. Jag törs påstå att om man hanterar gas i någon del av sin verksamhet, så har alltid Bürkert mycket som vi kan hjälpa till med, säger Kjell Ljungberg.

– Oavsett vilken applikation du behöver hjälp med så har vi troligen en produkt framtagen för just den applikationen. Jag tror inte det finns någon annan tillverkare som har samma bredd som Bürkert.

Godkända enligt lag

Något som också gör att Bürkert sticker ut är att man har ett brett utbud av ventiler och reglerutrustning som är framtagna och optimerade för just gas. Dessa är gasgodkända enligt Europastandard, vilket bland annat innebär att de stänger automatiskt om strömmen slås av.

I Bürkerts systemhus finns hela avdelningar som fokuserar på gas, som bland annat arbetar med att sätta samman Bürkerts produkter till större system.

– För kunderna är Bürkerts produkter oftast att betrakta som ”plug’n’play”. Vi kan till exempel leverera kompletta andningsmasker för nyfödda, eller färdiga moduler till bioreaktorer. Om man har någon form av systemlösning som man skulle vilja sätta upp är det bara att höra av sig, så har vi förmodligen möjlighet att lösa det, säger Kjell Ljungberg.

Kontakt:

Elin Kamyab
Marketing manager
elin.kamyab@burkert.com

Bürkert är ett av världens ledande företag inom industriell mät-, kontroll- och reglertekink. Vi finns representerade med säljkontor i 36 länder och har 5 fabriker och 4 forskningscenter och 5 systemhus runt om i världen och totalt ca 3000 anställda. Bürkert grundades 1946 i Tyskland och är en familjeföretag som genom kompetens, framåtanda och närhet har skapat en en plats bland de främsta inom sitt område och tar ständigt nya steg framåt. 1968 startades Bürkert i Sverige och är kända för kvalité och innovation.

Citat

Vi är starka inom allt från industri och läkemedel till laboratorier, mat och bryggerier. Jag törs påstå att om man hanterar gas i någon del av sin verksamhet, så har alltid Bürkert mycket som vi kan hjälpa till med.
Kjell Ljungberg, segmentansvarig Gas på Bürkert