Det här irriterar svenskarna mest på Facebook

Report this content

Det mest irriterande du kan göra på Facebook är att statusuppdatera för ofta om betydelselösa företeelser i ditt liv. Om du dessutom skryter för mycket och uppdaterar om vilka Facebookspel du spelar i ligger du mycket illa till hos dina Facebookvänner. Det fastlår kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe i sin nya globala attitydundersökning om sociala medier. 7200 personer, från nio länder, i åldrarna 18 och uppåt har deltagit i undersökningen som genomfördes i december 2011.

Var tredje svensk har, under de senaste tre månaderna, funderat på att radera sitt Facebookkonto. Bland unga män är siffran ännu högre - närmare hälften av alla svenska män mellan 18 till 35 år har övervägt att logga ut från Facebook för gott.

– Svenskarna är generellt sett positiva till de sociala medierna men vi ser en viss avmattningseffekt just nu hos vissa målgrupper. Det kan bero på att vi är ovana vid att klumpa ihop vår bekantskapskrets på ett och samma ställe som vi gör på Facebook. Det kan leda till irritation och missförstånd, säger Joel Pallvik, kommunikationskonsult, på Cohn & Wolfe.

Kvinnor – mest positiva till sociala medier
Samtidigt som svenska män är skeptiska till Facebook är kvinnor är de som är mest positivt inställda till sociala medier, i synnerhet Facebook, och 50 procent av kvinnor mellan 25 till 34 år skulle till exempel vilja ha möjlighet att handla via sociala medier.

– Svenska kvinnor är dubbelt så välvilligt inställda till att handla via ett socialt nätverk som kvinnorna i USA, vilket är intressant med tanke på att USA har en starkt utpräglad e-kupongkultur. Mycket tyder på att den kan få fotfäste även i Sverige när e-handeln accelererar, säger Joel Pallvik.

37 procent av alla svenskar på Facebook ”gillar” (är fan av) minst ett varumärke och på Twitter är motsvarande siffra 30 procent. Undersökningen visar att det mest irriterande ett företag kan göra på Facebook och Twitter är att spamma med erbjudanden och tävlingar som anses irrelevanta.

– Det blir minst sagt en utmaning för alla företag på Facebook och Twitter att skapa ett relevant innehåll eftersom det mest irriterande ett företag kan göra i sociala medier är att överösa sin målgrupp med irriterande tävlingar och meningslösa erbjudanden, säger Joel Pallvik.

Fler resultat från undersökningen

- 65 procent av män mellan 18 till 24 år föredrar att få sina dagliga nyheter från Facebook
- 54 procent av kvinnor mellan 45 till 54 år är fan av ett varumärke för att få rabatter
- 7 procent av män mellan 45 till 54 år är fan av ett varumärke för att få rabatter
- 12 procent av män mellan 18 till 24 år har avslutat ett förhållande genom Facebook
- 17 procent av svenskarna anser att tekniskt strul är mest irriterande på Facebook
- 34 procent av svenskarna skulle vilja kunna handla direkt från ett socialt nätverk

Om undersökningen
Datainsamlingen genomfördes av SSI. 7200 personer, i åldrarna 18 till 65 år, från Australien, England, Frankrike, Japan, Kanada, Kina, Sverige, Tyskland och USA deltog i undersökningen som genomfördes under december 2011. Insamlingen gjordes online, med plattformen SSI Dynamix™, och är nationelltrepresentativ för ålder och kön inom den angivna målgruppen.

– Genom vårt globala nätverk av 34 onlinepaneler från 72 länder når vi respondenter över hela världen vilket krävs för ett projekt som detta.  Vår internationella access stöttas av lokala kontor som har en djup förståelse för språkliga och kulturella skillnader. Allt för att säkra att undersökningarna är relevanta, statistiskt representativa och lämpliga för respektive marknad, säger Ulf Björnemark, Managing Director Nordics, på SSI.

För frågor angående specifika resultat inom olika segment vänligen kontakta Joel Pallvik, konsult på Cohn & Wolfe, på: 0733 42 27 48 eller: joel.pallvik@cohnwolfe.com

För frågor om undersökningen eller datainsamlingen vänligen kontakta Ilene Siegalovsky, Global VP Marketing SSI at +1 203-567-7230 or: ilene.siegalovsky@sureveysampling.com

Genom sammanslagningen av Survey Sampling International och Opinionology är SSI den världsledande leverantören av datainsamling, urval och dataanalys inom enkätundersökningar. SSI når respondenter i 72 länder genom Internet, fast- och mobiltelefoni, samt blandad access. Övriga tjänster innefattar enkätdesign, konsultation, programmering, databehandling och rapportering i realtid. SSI har mer än 2000 kunder inklusive 50 av världens största undersökningsföretag. SSI har 30 kontor och kunder världen över. För att läsa mer besök www.surveysampling.com

Cohn & Wolfe, med kontor i Stockholm och Göteborg, är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer med kommunikationsexperter inom allt från medierelationer, marknads-PR, organisationskommunikation och VD-coachning till lobbying, kriskommunikation och sociala medier. Bland uppdragsgivarna återfinns flera starka varumärken som är världsledande inom sina respektive branscher.2011 vann byrån Spinnguld i kategorin ”Årets kampanj i sociala medier” med kampanjen ”Matchreferat på 140 tecken”.