Staffan Ternby till Cohn & Wolfe

Report this content

AstraZenecas tidigare informationsdirektör Staffan Ternby tillträder den 13 oktober en tjänst som seniorkonsult på Cohn & Wolfe (tidigare GCI Stockholm). Staffan Ternby kommer att arbeta med strategisk rådgivning. Genom rekryteringen stärker Cohn & Wolfes sin position ytterligare inom hälsa och läkemedel samt strategisk rådgivning till ledningsgrupper.

”Jag är oerhört glad att Staffan börjar hos oss. Få personer i Sverige kan matcha hans erfarenhet inom kommunikation och medierelationer”, säger Kinna Brundin, VD på Cohn & Wolfe.
Cohn & Wolfe har under de senaste åren märkt en kraftig efterfrågan på strategisk rådgivning inom corporate communications, krishantering och public affairs. Staffan Ternbys gedigna kompetens och erfarenhet från globalt kommunikationsarbete kommer att stärka Cohn & Wolfes erbjudande till befintliga och kommande kunder ytterligare.
”Det känns inspirerande att efter många år som informationsdirektör gå över till konsultsidan. Jag tror att jag har ett kunnande och en del erfarenhet att bidra med inom området Corporate Affairs, alltifrån media och IR till CSR och hur man agerar i olika kriser”, säger Staffan Ternby

Korta fakta om Staffan Ternby:
- Utbildad civilekonom, lång karriär i olika befattningar inom Astra/AstraZeneca sedan 1970. De första 18 åren inriktad på Ekonomi och Finans, bland annat i rollen som global redovisningschef under 80-talet.
- Började arbeta med IR och kommunikation i mitten av 80-talet och blev utnämnd till informationsdirektör 1988.
- Har under 20 år fungerat som ansikte utåt och informationsdirektör för Astra och AstraZeneca
- Prisbelönt och under lång tid rankad som topp tre bland Sveriges informationschefer. Staffan har bland annat varit med och lett arbetet med två börsintroduktioner – i London och New York.
- Staffan är ordförande i den lokala handelskammaren, styrelseledamot i Grafikens Hus och en friskola.
Familj: gift med Anita, två (utflugna) barn, två barnbarn
Fritid: lantstället, fiske, operamusik och litteratur
Vill uträtta som konsult: bidra till ett förtroendeingivande agerande hos kunderna och se det enkla och självklara i det till synes komplexa
För mer information kontakta:
Staffan Ternby, 070-557 43 57
VD Kinna Brundin 08-402 27 30

Om Cohn & Wolfe
Cohn & Wolfe är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer och Nordens största med ett världsomspännande nätverk. Vi hjälper företag och organisationer att utveckla sin kommunikation för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt och affärsmässig framgång. Cohn & Wolfe är den enda kommunikationsbyrån som fått en placering bland topp-fyra de senaste sju åren i Dagens Industris branschundersökning ”Årets bästa byrå”.
För mer information besök www.cohnwolfe.com. Cohn & Wolfe är en av världens tio största pr-nätverk och en del av WPP Group plc (Nasdaq: WPPGY), en av världens största kommunikationskoncerner.