Report this content

Svenska Kyrkans beslut att bryta samarbetet med Burson-Marsteller grundades på felaktiga uppgifter Svenska Kyrkan fattade sitt beslut om att bryta samarbetet med oss på osanna och felaktiga uppgifter säger Pål Jebsen, Burson-Marstellers VD i Sverige. Beslutet byggde på Svenska Dagbladets uppgifter om att Burson- Marsteller skulle ha arbetat åt Global Climat Coalition och bedrivit lobbyarbete mot det s.k. Koyotoprotokollet. Detta är fel. Vi har noggrant följt upp dessa påståenden, fortsätter Pål Jebsen, med vårt internationella nätverk och fakta är att Burson-Marsteller inte har något samröre med Global Climate Coalition. Burson-Marsteller har inte heller bedrivit något lobbyingarbete mot Kyotoprotokollet. Tidigare i veckan publicerade Svenska Dagbladet artiklar om Svenska Kyrkans val av Burson-Marsteller som rådgivare i kommunikationsfrågor inför det kommande kyrkovalet. Svenska Dagbladets artiklar innehåller grova, och som det visat sig felaktiga, anklagelser mot Burson- Marsteller och framställer företaget som etiskt "tveksamt". Svenska Dagbladets artiklar grundar sig på uppgifter från olika internetsajter vars mission är att kritisera privat företagsamhet, bl.a. aktivistorganisationen PR-Watch. Källkritiken lyser med sin totala frånvaro i Svenska Dagbladets artikel. Svenska Dagbladet avstod från att publicera vissa uppgifter från dessa sajter som de visste var osanna men valde trots det att okritiskt publicera andra uppgifter innan Burson-Marsteller Sverige hunnit kontrollera uppgifterna med sitt internationella nätverk. Svenska Dagbladets felaktiga uppgifter och osanna anklagelser har okritiskt refererats i ett 80-tal olika artiklar och nyhetsinslag. Burson-Marsteller är världsledande inom PR och strategisk kommunikationsrådgivning. En viktig grund för vår framgång är tydliga värderingar när det gäller arbetsmetoder och yrkesnormer. I Svenska Dagbladet framställdes det t.ex. såsom varande suspekt att vi var krisrådgivare åt Union Carbide efter den tragiska händelsen i Bhopal 1984. Alla med minsta kunskap om krishantering vet tvärtom att väl fungerande kommunikation med myndigheter, media och andra är avgörande för att ett företag eller organisation ska kunna hantera en katastrof eller annan typ av kris på ett ansvarsfullt sätt. Den kriskonsult som skulle ge en kund rådet att försöka ljuga eller smita ifrån sitt eventuella ansvar i en krissituation skulle bryta mot vad vi anser är god yrkesnorm och dessutom bli kortlivad i branschen. Öppenhet, ärlighet och ansvarstagande är den enda hållbara strategin för krishantering likväl som för annan kommunikation. Det är korrekt att Burson-Marsteller internationellt har Phillip Morris som klient och haft dem som klient i Sverige för drygt tio år sedan. Det är dock inget vi skäms över då vi inte heller i dessa uppdrag har brutit mot vår yrkesnorm eller på annat sätt agerat oetiskt. Vi informerade även Svenska Kyrkan om detta innan vi inledde samarbetet i våras. Vi beklagar Svenska Kyrkans agerande man har förståelse för att det är lätt att handla i affekt när mediadrevet fått blodsmak, fortsätter Pål Jebsen. Det finns dock enligt vår uppfattning inga etiska motiv för beslutet. Vi ser därför fram emot ett konstruktivt möte med Svenska Kyrkan i mitten av augusti för att diskutera vårt samarbete och det inträffade. Det är djupt beklagligt att en seriös tidning som Svenska Dagbladet hanterar rykten och anklagelser mot ett företag på det sätt de gjort. Vi ser fram emot en ursäkt från Svenska Dagbladet, avslutar Pål Jebsen. För ytterligare information kontakta Pål Jebsen 070-591 93 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/19/20010719BIT00380/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/19/20010719BIT00380/bit0002.pdf