Barack Obama och Dmitrij Medvedev populärast på Instagram

Världsledare på Instagram: En undersökning från Burson-Marsteller visar att myndigheter och regeringar experimenterar med Instagram för att nå ut till medborgarna

Över 70 procent av väldens regeringar har ett officiellt Instagram-konto, men en tredjedel av de totalt 305 kontona är vilande eller inaktiva. Detta enligt Burson-Marstellers nya studie World Leaders on Instagram, baserad på data insamlad i februari 2016. Studien visar även att 136 av FN:s 193 medlemsländer driver ett officiellt Instagram-konto.

Resultaten utgör den andra delen av Burson-Marstellers årliga studie Twiplomacy, som analyserar hur världsledare och regeringar använder sociala medier för att engagera sina medborgare.

“Det här är den första studien någonsin som undersöker hur politiska ledare runt om i världen använder Instagram som ett kommunikationsverktyg för att nå ut till allmänheten. Trots att Instagram är ett nytt medium för världsledare i jämförelse med Facebook och Twitter, så gör dess tonvikt på visuell kommunikation det till en kraftfull kanal för att kommunicera med medborgare”, säger Helena Olsson, VD på Burson-Marsteller Sverige.

Under de senaste fyra åren har regeringar börjat experimentera med Instagram som kommunikationskanal och publicerat bilder som visar dagliga aktiviteter både framför och bakom kulisserna, för att nå ut till sina väljare. Den 2 februari 2016 hade alla världsledare tillsammans nästan 23 miljoner följare och hade publicerat över 76 000 inlägg som fått mer än 160 miljoner likes.

“Varje plattform har sina unika fördelar, men det framgår tydligt från vår undersökning att Instagram kan öppna upp nya kanaler, och även förstärka information som förmedlas genom andra nätverk på ett mer visuellt och tilltalande sätt. Det är tydligt att dagens världsledare är medvetna om hur viktigt det visuella uttrycket i kommunikationen är”, säger Helena Olsson.

USAs president Barack Obama är den mest populära världsledaren på Instagram med sex miljoner följare på sitt kampanjkonto. Näst populärast är den ryske premiärministern, och amatörfotografen Dimitrij Medvedev, som har mer än två miljoner följare. Den indiske premiärministern Narendra Modi kommer på tredjeplats, precis före Vita Huset med runt 1,7 miljoner följare vardera. Drottning Rania av Jordanien och Shejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, emiren av Dubai, har båda runt 1,4 miljoner följare. Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan, Irans högste ledare Ali Khamenei, Argentinas president Mauricio Macri och Egyptens president Abdel Fattah el-Sisi utgör resten av de tio mest följda världsledarna, med mer än en halv miljon följare vardera. Det svenska kungahuset är med sina 132 651 följare det fjärde mest följda kontot i världen bland institutioner.

Barack Obama är den mest effektiva ledaren på Instagram (baserat genomsnittet av interaktioner per inlägg), med över 56 000 interaktioner (kommentarer och likes) för varje publicering på Instagram. Han är tätt följd av Indiens premiärminister som har 42 000 interaktioner per post, detta trots att han totalt bara har publicerat 37 bilder sedan han började med Instagram i november 2014.

Det är få världsledare som själva sköter sina Instagramkonton, men de som gör det har publicerat ”selfies” tillsammans med sina fans, familjer och även med sina världsledarkollegor.

Marielle Björklund Poveda

Mail: Marielle.poveda@bm.com

World Leaders on Instagram är Burson-Marstellers senaste undersökning om hur världsledare, regeringar och myndigheter, samt internationella organisationer kommunicerar via sociala medier. Undersökningen bygger på Burson-Marstellers årliga studie Twiplomacy. Från början fokuserade studien endast på Twitter, men 2016 års studie har utökats till att inkludera andra plattformar på sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, Youtube, Google+ och även smalare digitala diplomatiska plattformar såsom Snapchat och Vine. En analys av varje enskild plattform kommer släppas varje månad fram till publiceringen av den kompletta studien Twiplomacy i maj 2016.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande byråerna inom globala PR- och strategisk kommunikation. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom PR, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.