Bildt petad från Twittertoppen - men Sveriges utrikesdepartement ligger i framkant

Stockholm, 25 juni 2014 I förra årets upplaga av Burson-Marstellers studie Twiplomacy, den största studien som kartlägger hur världens politiska ledare och institutioner använder Twitter, rankades Carl Bildt (@CarlBildt) som den mest inflytelserika världsledaren på Twitter, baserat på utrikesminsterns kontaktnät. Men i år har andra världsledare lagt in en växel och förändrat Twittertoppen. Efter en medveten satsning av franska utrikesdepartementet är det den franske utrikesministern Laurent Fabius (@LaurentFabius) som har störst kontaktnät, han är sammankopplad med 91 andra världsledare. Carl Bildt har halkat ned till en tredjeplats med 68 ömsesidiga kontakter.

Medan Carl Bildt skriver sina tweets själv tar hans franske kollega hjälp från sin stab. Bildt utmärker sig fortfarande som en av de få världsledare som själv delar med sig av personliga kommentarer på det sociala nätverket. Andra som twittrar själva är bland andra Finlands nyblivne statsminister Alex Stubb (@AlexStubb) och Estlands president Toomas Henrik Ilves (@IlvesToomas).

”Carl Bildt är en av dem som visar vägen för världens politiska ledare på Twitter genom hög aktivitet och ett personligt och genuint twittrande. Såväl svenska politiker som företagsledare kan lära sig mycket av utrikesministerns angreppssätt till digital kommunikation” säger Gustav Dahlgren ansvarig för digitala medier på Burson-Marsteller.

I kategorin antal följare ligger den amerikanska presidenten Barack Obama (@BarackObama) fortsatt i topp med fler än 43 miljoner följare. På andra plats hamnar Påven Franciskus (@Pontifex) med 14 miljoner följare. Carl Bildt hamnar utanför topp 50 trots att han har över 300 000 följare. Svenska utrikesdepartmentet (@SweMFA) har strax under 7 000 följare, vilket än en gång visar att intresset att följa personliga konton på Twitter är större än intresset för konton som representerar en institution eller myndighet.

Det svenska utrikesdepartementet (@SweMFA) har gjort en medveten ansträngning att etablera kontakter på Twitter och följer nu 362 världsledare – fler än något annat utrikesdepartement i världen.

Twiplomacy-studien analyserar bland annat frekvens, interaktionsgrad, anknytningar mellan konton, svarsfrekvens och antal retweets. Sammanlagt har alla de analyserade kontona (645 stycken) skrivit 1 932 262 tweets och i snitt publicerat fyra tweets varje dag. Tillsammans når de en publik på 157 117 808 följare.

För att ta del av den fullständiga studien, vänligen besök: http://twiplomacy.com

Gustav Dahlgren
gustav.dahlgren@bm.com

Om Twiplomacy

Twiplomacy är en årlig global studie av världsledare på Twitter som utförs av Burson-Marsteller, en ledande global PR- och kommunikationsbyrå. Studien syftar till att identifiera i vilken grad världsledare använder Twitter och hur de knyter an till varandra på det sociala nätverket. Data som används i studien samlades in i juni 2014 från 645 Twitter-konton tillhörande statschefer, utrikesministrar och utrikesdepartement i 161 länder runt om i världen. Kontona undersöktes utifrån 50 variabler genom att använda Twitonomy (http://twitonomy.com). Burson-Marsteller använde Doesfollow (http://doesfollow.com) för att analysera relationerna mellan de olika kontona.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom PR, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.