FN bäst på Twitter

Burson-Marsteller, ledande global PR- och kommunikationsbyrå presenterar den senaste rapporten från den återkommande Twiplomacy-studien. Twiplomacy (www.twiplomacy.com) kartlägger hur världens ledare använder Twitter. Denna gång är temat internationella organisationer och deras ledare. Samtliga internationella organisationer i studien har ett Twitterkonto och ca hälften av organisationernas ledare har en personlig närvaro på det sociala nätverket.

FN:s barnfond (@UNICEF) är den internationella organisation med flest följare, fler än två miljoner. FN:s huvudkonto @UN kommer på andra plats, tätt följt av World Economic Forum (@davos) båda med fler än 1,9 miljoner följare vardera.

@UNICEF, tillsammans med den europeiska organisationen för kärnforskning (@CERN), är också i topp vad gäller effektivitet då de båda organisationernas tweets retweetas i genomsnitt mer än 100 gånger.

”Internationella organisationer har anammat de sociala medierna och verkar se värdet i att vara aktiva. Vissa har till och med gått så långt att de använder det som den primära kommunikationskanalen. Exempelvis valde CERN att offentliggöra upptäckten av Higgspartikeln med en tweet”, säger Gustav Dahlgren, ansvarig för digitala medier på Burson-Marsteller Sverige.

Flest följare på Twitter:

1. UNICEF @unicef 2,226,255
  2. Förenta Nationerna @un 1,989,109
  3. World Economic Forum @davos 1,959,827
  4. UNHCR @refugees 1,425,259
  5. Världsnaturfonden @WWF 1,160,039

Fler resultat från studien:

• Nabil Elaraby, generalsekreterare för Arabförbundet är den chef för en internationell organisation som har flest följare, 346 000.

• Christine Lagarde, chef för Internationella valutafonden (IMF) och NATO : s generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen är på andra respektive tredje plats med fler än 150 000 följare vardera.

• De internationella organisationer som registrerade ett Twitterkonto så tidigt som 2007 och i början av 2008 är också bland de mest följda idag. Fem av dem har över en miljon följare vardera: @UNICEF, @UN , World Economic Forum (@Davos) , FN: s flyktingkommissariat ( @refugees ) och Världsnaturfonden (@WWF).

• Generalsekreteraren för Östafrikanska gemenskapen är det mest interaktiva chefen för en internationell organisation. Över 65 procent av Richard Sezibera tweets är svar till andra användare.

Hela studien hittar du på www.twiplomacy.com

Twiplomacy-studien är den ledande studien i sitt slag, som syftar till att identifiera i vilken utsträckning världens ledare, regeringar och internationella organisationer använder Twitter. Burson-Marsteller har undersökt 223 Twitter-konton knutna till 101 internationella organisationer, däribland 51 personliga konton och 75 konton på andra språk. Data samlades in den 1 November 2013 och studerades utifrån 60 datapunkter, inklusive antalet följare, antalet @replies och det genomsnittliga antalet retweets för varje konto.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster såsom pr, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 68 kontor och 81 partnerfilialer i sammanlagt 110 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Brands, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster. ASDA’A Burson-Marsteller är en ledande konsultfirma inom PR i Mellanöstern och Nordafrika med representation genom egna kontor eller filialer på 28 platser runt om i regionen.

Gustav Dahlgren
+46(0)765461216