Företag som kommunicerar ”Corporate Purpose” är mer lönsamma än andra

I en studie genomförd av Burson-Marsteller och handelshögskolan IMD framgår det att företag som kommunicerar sitt Corporate Purpose, oftast definierat som företagets mission, är mer lönsamma än andra.  Studien visar att företag med en tydlig mission presterar 17 procent bättre. Flera bolag med nordiskt ursprung så som Nokia, AstraZeneca, Statoil och ABB finns med i det yttersta toppskiktet.

Undersökningen rankar Europas 200 ledande bolag med hänsyn till hur väl företagens syfte eller mission (Corporate Purpose), kommuniceras. Företag inom energi, läkemedel, sjukvård och teknik är högst rankade medan banker och försäkringsbolag hamnar efter.

Undersökningen visar att ett väl kommunicerat syfte ger förbättrade resultat och ökar förtroendet från viktiga intressenter. Allt fler europeiska företag ser vikten av att kommunicera sitt Corporate Purpose.

Studien bygger på en kvantitativ undersökning av 213 europeiska företag från tio branscher samt en kvalitativ studie med djupgående intervjuer från 27 av företagen. Undersökningen har fokuserat på förhållandet mellan en effektiv kommunikation av Corporate Purpose och resultatet i bolagens resultaträkningar.

-       Företag som har ett djupt förankrat Corporate Purpose i sin övergripande affärsstrategi har en betydande konkurrensfördel. Det är glädjande att se att svenska företag som AstraZeneca ligger i framkant vad gäller den här typen av kommunikation, säger Petra von Rohr vd Burson-Marsteller i Sverige.

Det är tydligt att framgångsrika företag idag arbetar för att öka samstämmigheten mellan ord och handling. Företag investerar allt mer i kommunikation som skapar dialog mellan olika intressentgrupper.

-       Den ökade betydelsen av sociala medier och olika intressentgruppers förväntningar på dialog har i hög utsträckning påverkat företag. Nu krävs nytänkande kommunikationsstrategier för att nå ut med Corporate Purpose. Om denna typ av kommunikation uppfattas som ytlig är det mycket sannolikt att omgivningen reagerar cyniskt gentemot företaget. De förväntar sig en tvåvägs dialog som är ärlig, öppen och transparent, det är nyckeln till att skapa förtroende, säger professor John Weeks från IMD.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster såsom pr, public affairs, marknadsföring och digital medier. Företaget har 69 egna kontor och 67 partnerkontor, som tillsammans är verksamma i 92 länder i sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Brands, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.

Om IMD
Med säte i Schweiz, är IMD fortsätt topprankade bland handelshögskolor i världen. Med mer än 60 års erfarenhet utbildar IMD utifrån den verkliga världen för verklig inlärning. IMD erbjuder banbrytande och samverkande lösningar för att tillgodose kundernas utmaningar. Med vårt internationella perspektiv förstår vi komplexiteten i den globala miljön. Real-effekt för verkställande lärande och ledarutveckling. Vid IMD kan studenterna lära sig mer, levererar mer och vara mer. (
www.imd.ch)

IMD rankas som den främsta utbildningen utanför USA och på andra plats globalt (Financial Times, 2008-2010). IMD: s MBA rankas som nummer två i Europa (The Economist, 2010).

För mer information:
Petra von Rohr, vd Burson-Marsteller
E-post:
petra.vonrohr@bm.com

*För att läsa mer om undersökningsmetoden, fullständig ranking och tidigare studier se bifogad PDF