Kris fortfarande något som oroar företagsledare, visar ny undersökning från Burson-Marsteller/PSB

Stockholm, 6 december 2013 - Den globala PR och kommunikationsbyrån Burson-Marstellers senaste studie inom området krishantering visar att risken för en kris fortfarande är ett av de främsta orosmolnen bland företagsledare. Tre av fyra företagsledare menar att en krisplan skulle hjälpa deras företag i hanteringen av en eventuell kris, trots detta är det endast 51 % av företagen som har en plan. Studien som utfördes av undersökningsföretaget Penn Schoen Berland (PSB) visar även att bland de företag som har en krisplan, tror endast en tredjedel att den skulle vara tillräcklig vid en krissituation.

Företagsledare menar att anledningarna till att man inte har en krisplan är att den: inte är tillräckligt högt prioriteterad (33 %), väldigt sällan kommer att komma till användning (31 %), är för dyr (25 %), tar för lång tid att ta fram (18 %) och 24 % menar att deras företag helt enkelt inte behöver en krisplan.

“Det är anmärkningsvärt att hälften av företagsledarna fortfarande inte är villiga att investera tid och engagemang i att utveckla en ordentlig krisplan – trots att det finns starka bevis för att de företag som haft en plan när de utsatts för en kris återhämtar sig fortare och till en lägre kostnad än de utan en plan”, säger Jeremy Galbraith, CEO för Burson-Marsteller EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika).

Studien bygger vidare på de undersökningar som Burson-Marsteller utförde 2009 och 2011. Vid 2011 ansåg 55 % av de tillfrågade att intåget av den digitala kommunikationen hade ökat företagets sårbarhet för en kris, men vid 2013 var siffran nere på 37 %. Detta tyder på att digital kommunikation idag har anammats till att bli en mer självklar del i företagens kommunikationsprocess.

För första gången undersöktes nu också synen på betydelsen av ledarskap vid en krissituation. Enligt studien är de mest effektiva ledarskapsstilarna i en kris ”ledning och kontroll” samt ”samarbete”. På frågan om vilka specifika egenskaper som krävs för att få ut så mycket som möjligt av en krishanteringsgrupp menar respondenterna att de föredrar de egenskaper som associeras med ledarskapsstilen ”ledning och kontroll”, med hänvisning till att ledare bör vara bra beslutsfattare, ansvarsfulla och ha en tydlig vision.

”I dagens samhälle, där information delas snabbare än någonsin, kan krishanteringsgruppens förmåga att snabbt bemöta krisen och vidta åtgärder vara skillnaden mellan framgång eller misslyckande”, säger Carina Nildalen, Head of Crisis Practice på Burson-Marsteller Sverige.

För ytterligare information om studien, besök den här sidan, eller kontakta:

Carina Nildalen
Carina.nildalen@bm.com

I oktober 2013 utförde PSB totalt 201 onlineintervjuer med företagsledare i Europa. Företagsledare definieras som den respondent som:

• Är äldre än 25 år
• Är heltidsanställd eller egenföretagare
• Har ett aktivt intresse för affärs- och samhällsfrågor
• Har den slutliga eller betydande beslutsfattande makten i verksamheten

I snitt var hälften av respondenterna från storföretag och den andra hälften från små och medelstora företag.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Byrån erbjuder ett komplett utbud av tjänster såsom PR, medierelationer, kriskommunikation, Public Affairs och digital kommunikation. Företaget finns genom 72 egna kontor och 85 partnerfilialer i sammanlagt 110 länder världen över. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Brands, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens största konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.

About Penn Schoen Berland

Penn Schoen Berland (PSB) is a ‘Global Research-based Strategic Communication Advisory’ that brings the lessons learnt from its campaign trails into the board room to help companies negotiate some of their toughest corporate image & corporate affairs challenges. For over thirty years, PSB has used research to generate unique insights about public opinion, to give our clients a competitive edge. PSB serves Fortune 100 corporations, leading Hollywood studios, major publications and has helped elect over 30 Presidents and Prime Ministers around the world. PSB is a part of Y&R Brands and WPP. For more information please visit www.psbresearch.in/