Majoriteten av unga i arabvärlden avvisar Daesh (IS) och tror inte att gruppen kommer att upprätta en islamisk stat

Idag släpps den åttonde upplagan av den årliga studien ASDA’A Burson-Marsteller Arab Youth Survey som undersöker attityder och uppfattningar hos unga i arabvärlden. Årets studie visar bland annat att bristen på jobb och framtidsmöjligheter ses som den främsta drivkraften för rekrytering till Daesh (IS), och att stabilitet i regionen prioriteras högre än demokrati.

Arab Youth Survey genomförs genom djupintervjuer med 3500 unga vuxna i åldern 18 till 24 år, i 16 olika länder i Mellanöstern och Nordafrika. Årets studie visar att arabvärldens ungdomar ser framväxten av Daesh (IS) som den största utmaningen för regionen. Samtidigt avvisar en överväldigande majoritet av de unga extremistgruppen och tror inte att de kommer att lyckas upprätta en islamisk stat.

Medan tre av fyra unga i arabvärlden oroas över Daeshs frammarsch, tror endast en av sex att terroristgruppen slutligen kommer att lyckas med sin målsättning, att bilda en islamisk stat. Oron kring Daesh har ökat med 37 procent sedan förra året och nu anser hälften av de tillfrågade att de är regionens största hinder för utveckling. Samtidigt minskar det tysta stödet för gruppen och endast 13 procent svarar att de kan tänka sig stödja Daesh, att jämföras med 19 procent i förra årets undersökning.

En fjärdedel av unga i arabvärlden tror att bristen på jobb och framtidsmöjligheter är den främsta drivkraften för att rekryteras till terroristgruppen. En av fyra av de tillfrågade svarar dock att de inte ser någon anledning till att någon ansluter sig till Daesh.

Fem år efter den arabiska våren anser en majoritet av de unga i arabvärlden (53 procent) att stabilitet i regionen är viktigast för samhället, medan 28 procent anger demokratiskt styre som högsta prioritet. Endast 36 procent tycker att det blivit bättre efter upproren, en nedgång från 72 procent år 2012. Två tredjedelar av ungdomarna anser att deras ledare borde göra mer för att förbättra de medborgerliga och mänskliga rättigheterna.

- Arabvärlden karaktäriseras av sin stora andel unga befolkning, ca 60 procent är under 30 år. Dessa är morgondagens ledare, företagsledare, arbetare och konsumenter i regionen. Den här studien är därför viktig och bidrar till ökad förståelse för hur de tänker kring de föränderliga och utmanande förhållandena som de lever i, säger Donald A. Baer, VD för Burson-Marsteller globalt.

För femte året i rad svarar unga i arabvärlden att deras främsta allierade är Saudiarabien (31 procent), följt av Förenade Arabemiraten (28 procent) och USA (25 procent). Men synen på USA är alltmer polariserad. Medan två tredjedelar ser landet som en allierad, svarar en tredjedel att de ser landet som en fiende. Detta främst i Irak (93 procent), Jemen (82 procent) och Palestina (81 procent).

Undersökningen visar även att Iran ökar sitt inflytande i regionen och 13 procent ser landet som sin främsta allierade. Dock ser fortfarande en svag majoritet (52 procent) landet som sin fiende.

- Den här studien innefattar den största och kanske viktigaste demografin i regionen. Vi ser undersökningen som en barometer för de övergripande sociala, politiska och ekonomiska trender som definierar den arabiska världen sedda genom ungdomars ögon, och hoppas att den bidrar till ökad förståelse för gruppen, säger Jeremy Galbraith, VD för Burson-Marsteller i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) och Global Chief Strategy Officer.

Det internationella undersökningsföretaget och Burson-Marstellers dotterbolag Penn Schoen Berland (PSB) har genomfört 3 500 personliga intervjuer med uteslutande arabiska nationella män och kvinnor i åldrarna 18-24 i de sex länderna i Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) som innefattar Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Qatar, Kuwait, Oman och Bahrain; samt Irak, Egypten, Jordan, Libanon, Libyen, Palestina, Tunisien, Marocko, Algeriet och Jemen. Intervjuerna genomfördes mellan den 11 januari och 22 februari 2016.

Övriga resultat från ASDA’A Burson-Marsteller Arab Youth Survey 2016:

Unga i regionen anser att relationen mellan Shunni- och Shiamuslimer är försämrad och att religion spelar en allt för stor roll i Mellanöstern
Nästan hälften (47 procent) av unga i arabvärlden tycker att relationen mellan de två grupperna har försämrats under de senaste fem åren. Mer än hälften av unga i regionen (52 procent) svarar att religion spelar en allt för stor roll i Mellanöstern, vilket är något som sträcker sig över arabvärlden men främst i GCC (61 procent), Nordafrika (47 procent) samt Levanten och Jemen (44 procent).

Unga i arabvärlden har delad syn på Irans kärnenergiprogram och konflikten i Syrien
Medan 45 procent av unga i arabvärlden stödjer det iranska kärnenergiprogrammet, sätter sig 39 procent emot det. Det finns också stora skillnader om huruvida konflikten i Syrien ses som ett proxykrig, en revolution eller ett inbördeskrig. Mer än en tredjedel (39 procent) av unga i arabvärlden ser konflikten i Syrien som ett proxykrig mellan regionala och globala krafter, medan 29 procent ser det som en revolution mot Bashar Al-Assadregimen. 22 procent ser konflikten som ett inbördeskrig mellan syrier.

Arabvärldens unga upplever ökad oro gällande fallande oljepriser, men de flesta anser fortfarande att de har rätt till subventionerad energi
Två av tre unga (66 procent) svarar att de är oroade över fallande energipriser. Det är en ökning från 52 procent år 2015. Nära fyra av fem ungdomar i regionen (78 procent) anser fortfarande att de är berättigade till subventionerade energipriser och om landets regering skulle stoppa detta menar nästan hälften (49 procent) att bidragen borde stoppas endast för inflyttade.

Fler unga i arabvärlden konsumerar nyheter online än genom tryckt press eller TV
Medan 32 procent svarar att de läser sina dagliga nyheter online, svarar 29 procent att de tittar på TV-nyheterna. Endast sju procent svarar att de läser tidningar dagligen (en minskning från 13 procent år 2015). Användandet av sociala medier som nyhetsplattform växer tydligt och 52 procent svarar att de använder Facebook för att dela intressanta nyhetsartiklar. Det är en ökning från 41 procent år 2015.

Hela studien hittar du här: http://www.arabyouthsurvey.com/

Marielle Poveda

Presskontakt, Burson-Marsteller
Tel: +46 76 546 12 05
Email: marielle.poveda@bm.com

Burson-Marsteller ( www.burson-marsteller.se ) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala kommunikationsbyråerna. . Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom Public Relations och Public Affairs. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.