Sverige föregångsland på Twitter visar ny studie

Stockholm, 15 November 2012 – Idag lanseras den andra delen av Burson-Marstellers ”Twiplomacy”-studie (http://twiplomacy.com), som kartlägger hur olika länder hanterar sina varumärken på Twitter. Studien visar att bara 9 av 193 FN-medlemsländer äger sitt eget namn på Twitter. Vissa länder hanterar sitt twittrande mycket bättre än andra. @GreatBritain, @Israel och @Sweden rankas som bäst på marknadsföring av sitt land på Twitter.

Sverige anses med sitt twitter-projekt ”Curators of Sweden” som ett föregångsland. Projektet där en ny person får twittra från twitterkontot @Sweden varje vecka lanserades i december 2011 och kontot har nu 66 000 följare och har kopierats av @NewZealand och @Ireland.

Över hälften av alla länders twitterkonton är registrerade men används inte, och bland hälften av de återstående 71 ländernas konton används twitterkontot främst för att sprida automatiserade länkar till nyheter om landet.

“Det är tydligt att endast ett fåtal regeringar och nationella turistorganisationer har förstått värdet av att marknadsföra sitt land i sociala medier. Att använda Twitter som en kanal i deras kommunikationsmix är en enorm möjlighet med, säger Matthias Lüfkens, ansvarig för affärsområdet digital kommunikation på Burson-Marsteller EMEA.

Andra goda exempel som lyfts fram i studien är @GreatBritain, en del av kampanjen ’Britain is Great’ som lanserades i mars 2012 för att utmärka allt som är framstående med Storbritannien. @Israel är Israels officiella twitterkonto som upprätthålls av utrikesdepartementets digitala ”diplomacy”-grupp. Kontot har drygt 67 000 följare och är Israels regerings huvudkanal på Twitter.

Twitteranvändarna @AntiguaBarbuda, @Barbados, @Lithuania, @Maldives, @SouthAfrica och @Spain drivs av turistorganisationer i respektive land för att marknadsföra turismen i varje land.

För att få tillgång till hela rapporten, vänligen besök: www.burson-marsteller.se

Data som användes inhämtades i oktober 2012 och undersöker de 193 FN-medlemsländernas hantering av Twitter. Burson-Marsteller använde Twitonomy (http://twitonomy.com) för att analysera twittermönster och twitterhistorik för varje konto.

Matthias Lüfkens
T +41 22 593 6926
M +41 79 514 47 81
matthias.luefkens@bm.com
@Luefkens

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster såsom pr, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 73 kontor och 83 partnerfilialer i sammanlagt 156 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Brands, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.

Taggar: