Twitter är den mest använda plattformen för digital diplomati

Regeringar använder Twitter mest, men har större publik på Facebook. Detta enligt årets upplaga av Burson-Marstellers studie Twiplomacy

Under de senaste fem åren har Twitter blivit den ultimata kanalen för digital diplomati bland världsledare och regeringar. Årets studie om världsledare på sociala medier visar att Twitter är det primära sociala nätverket och används av statsöverhuvuden och regeringar i 173 länder. Nära 90 procent av alla regeringar har officiell närvaro på Facebook och är det näst mest använda mediet med 169 officiella sidor för länders regeringar. Världsledare har i genomsnitt dubbelt så många följare på Facebook som på Twitter.

Youtube hamnar på en tredje plats och används av 78 procent av alla FN-medlemsstater, följt av Instagram med 70 procent. Regeringarna med större team för sociala medier har även undersökt mer visuell kommunikation som sociala medier så som Vine och Snapchat som har en yngre målgrupp.

”Vår Twiplomacy-studie visar att personer i maktpositioner ökar sin närvaro på sociala medier för att skapa en relation till den publik som är viktigast för dem. Engagemang har blivit ett av de viktigaste måtten på inflytande på sociala medier och vår studie visar vilka politiska kommunikatörer som är mest framgångsrika på de olika plattformarna och vad vi kan lära av dem”, säger Don Baer, ordförande och VD på Burson-Marsteller globalt.

Baserat på kombinerad data från de olika sociala profilerna med en djupanalys av innehållet, visar resultaten från studien på vikten av att vara synlig och kreativ samt att skräddarsy sitt innehåll till de specifika plattformarna. De världsledare som är mest framgångsrika på sociala medier är bland andra USA:s president Barack Obama och hans team på Vita Huset, Argentinas president Mauricio Macri och Kanadas premiärminister Justin Trudeau.

Årets Twiplomacy-studie analyserade 793 Twitterkonton tillhörande statsöverhuvuden och regeringar i 173 länder med en publik på totalt 324 miljoner följare.

Årets amerikanska presidentval kommer inte bara vara slutet på Obamas presidentskap, utan även slutet på en era som obestridd ledare i den digitala diplomativärlden. Med det största antalet följare av alla världsledare, kommer mannen som mest framgångsrikt har kommunicerat sin personlighet genom sin sina sociala kanaler att dra sig tillbaka med en publik på 137 miljoner följare och fans. Barack Obamas Twitterkonto har 74 miljoner följare och har en klar ledning före Påve Franciskus med 28 miljoner följare och Indiske premiärministern Narendra Modi på tredje plats med 19 miljoner följare.

Burson-Marstellers Twitterstudie avslöjar dock att ett stort antal följare inte alltid betyder stort inflytande. Det officiella Twitterkontot för presidenten, @POTUS, som startades i maj 2015, har blivit det sjunde mest följda kontot med 7,6 miljoner följare och är det överlägset mest effektiva kontot. Här retweetas en tweet i genomsnitt 12 350 gånger, i jämförsel med kontot @BarackObama som har dubbelt som många följare som @POTUS men ett genomsnitt på 1 572 retweets per tweet.

Utrikesdepartementen tenderar att använda Twitter för att etablera bilaterala relationer. I maj 2015 använde USA:s utrikesdepartement Twitter för att återknyta banden med sin kubanska motsvarighet, månader före återetablerandet av de diplomatiska relationerna. Utrikesdepartementet försökte även att knyta an till Irans president Hassan Rouhani och utrikesminister Javad Zarif, men avföljde båda männen då dessa inte återkopplade.

EU:s utrikestjänst är det bäst anslutna utrikesdepartementet med 122 ömsesidiga följare. Rysslands utrikesdepartement kommer på andra plats med 111 ömsesidiga Twitterrelationer med världsledare följt av det norska utrikesdepartementet med 100 ömsesidiga kontakter.

Det mest följda icke-statliga kontot är FN:s Twitterkonto @UN som följs av 296 av de 793 Twitterkonton som tillhör världsledare. The New York Times (@NYTimes) är den nyhetsorganisation som följs av flest och @UNICEF är den näst mest följda internationella organisationen. Twiplomacys eget Twitterkonto, @Twiplomacy, kommer på fjärde plats över icke-statliga konton som följs av flest världsledare. Kontot följs av 162 statsöverhuvuden och regeringschefer, vilket är mer än vad the Economist, BBC och CNN har på sina respektive konton.

Fler än 5 000 ambassader och ambassadörer är nu verksamma på Twitter och plattformen har blivit en röst för diplomatiska beskickningar i New York, Washington, London och Bryssel.

Den fullständiga studien kan hittas på bm.com och twiplomacy.com.

Marielle Björklund Poveda

Mail: marielle.poveda@bm.com

Twiplomacy är Burson-Marstellers globala studie om hur världsledare, regeringar och internationella organisationer använder sig av social media. 2016-års upplaga av studien expanderades bortom Twitter till andra plattformar; Facebook, Instagram, Youtube, Google+, LinkedIn och mer nischade plattformar som Snapchat, Periscope och Vine. Data samlades in under maj 2016, genom Burson-Marstellers egenutvecklade Burson Tools.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom Public Relations och Public Affairs. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.