• Burson-Marsteller/

Twitter mest populära kommunikationskanalen för världens politiska ledare – men Sverige tappar i rankingen av de mest inflytelserika

Årlig Twitter-studie visar att myndigheter och regeringar blir allt mer sofistikerade i sin användning av sociala medier

Stockholm, 28 april 2015 - De senaste fyra åren har Twitter cementerat positionen som den mest använda sociala mediekanalen för världsledare att nå ut till allmänheten med sina budskap. Det visar årets upplaga av Burson-Marstellers studie Twiplomacy, en årlig global studie av världsledare på Twitter. Twiplomacy syftar till att identifiera hur världsledare använder sig av Twitter och hur de interagerar och använder tjänsten för att skapa virtuella diplomatiska nätverk. Sammanlagt hade alla världens ledare skrivit 2 632 657 tweets (den 24 mars 2015) och i genomsnitt publicerat fyra tweets per dag.

Studien innefattar analyser av 669 Twitter-konton tillhörande stats-, utrikes- och regeringschefer, institutioner och myndigheter i 166 länder. Resultaten visar att 86 procent av alla regeringar i de 193 FN-länderna har närvaro på Twitter. 172 stats- och regeringsledare har personliga Twitter-konton och endast 27 länder, främst i Afrika, Asien och Stillahavsområdet, saknar närvaro på Twitter.

Tidigare år har Sveriges dåvarande utrikesminister Carl Bildt (@CarlBildt) funnits med på listan baserat på sitt kontaktnät, men vår nuvarande utrikesminister Margot Wallström (@MargotWallstrom), som tillträdde oktober 2014, har än så länge bara en bråkdel av Carl Bildts antal följare. Wallström, som i genomsnitt twittrar en gång varannan dag, använder inte Twitter för att anknyta med andra världsledare och hon interagerar heller inte med andra twitteranvändare i någon större utsträckning.

Europeiska utrikesministrar använder generellt sett Twitter som ett verktyg för att etablera kontakter och skapa ett virtuellt diplomatiskt nätverk. Den franska utrikesministern Laurent Fabius (@LaurentFabius) gör detta bäst och är sammankopplad med flest antal andra världsledare, hela 100 stycken. Rysslands utrikesdepartement ligger på andra plats och är sammankopplat med 93 andra världsledare.

Det svenska utrikesdepartementets är, via sitt engelska konto (@SweMFA), framgångsrika i att etablera kontakter med andra världsledare på Twitter. De följer hela 293 andra världsledare i undersökningen, följs av 98 och därmed ömsesidigt sammankopplade med 79 stycken.

”Att använda ett socialt nätverk som Twitter för bästa effekt handlar inte bara om att finnas med och vara aktiv, det handlar också om att bygga relationer och interagera med andra användare. Att våga gå från envägs- till tvåvägskommunikation”, säger Gustav Dahlgren, ansvarig för digitala medier på Burson-Marsteller Sverige.

Beräknat per den 24 mars 2015 är de fem konton med flest följare:

1. Barack Obama (@BarackObama), USAs president med 57 miljoner följare
  2. Påven Franciskus (@Pontifex), med 20 miljoner följare
  3. Narendra Modi (@NarendraModi), Indiens premiärminister, med 11 miljoner följare
  4. Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan), Turkiets president med 6 miljoner följare
  5. Vita Huset (@WhiteHouse) med 6 miljoner följare

Trots att Barack Obama är den världsledare med flest antal följare, så ligger han i lä när det gäller genomslag för sina tweets. Påven Franciskus får i genomsnitt nästan 10 000 retweets per tweet från sitt spanska Twitter-konto, jämfört med Barack Obamas 1 210 reweets per tweet.

Följer trender i sociala medier

Regeringar satsar mer och mer på sina sociala kanaler och använder sig av grafik och videos i sina tweets. Ett sådant exempel är Elyséepalatset (@Elysee) som ofta publicerar sexsekunders Vine-filmer för att exempelvis sammanfatta statsbesök. En handfull antal ledare är även snabba på att anamma Twitters nya live streaming-verktyg Periscope.

”Årets undersökning visar att politiska institutioner blir allt bättre och mer professionella i användandet av sociala medier. Företag har mycket att lära av de politiska ledarnas twitteranvändande”, säger Gustav Dahlgren.

Mer än 4 000 ambassader och ambassadörer är nu aktiva på Twitter. I New York, Washington, London och Bryssel är det mest diplomatiska beskickningar som använder Twitter för att ha en röst i den digitala världen. Kanada, EU, Frankrike, Israel, Mexiko, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Sverige, Turkiet, Ukraina, Storbritannien och USA har de flesta av sina ambassader och beskickningar på Twitter. Det brittiska utrikesdepartementet i London uppmuntrar även sina ambassadörer till personligt engagemang, och det är nästan omöjligt att bli en UD-diplomat utan att använda digitala verktyg.

För att ta del av hela studien och analys av resultaten, vänligen besök: http://twiplomacy.com.

För mer information, kontakta:
Gustav Dahlgren
076 546 12 16
gustav.dahlgren@bm.com

Data samlades in under mars 2015 från 669 Twitter-konton tillhörande regeringar och myndigheter i 166 länder runt om i världen där man tittade på mer än 50 variabler med hjälp av Twitonomy (http://twitonomy.com). Burson-Marsteller använde sitt egenutvecklade Burson Tool för att analysera Twitter-relationerna mellan världens ledare.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom PR, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.