Unga i arabvärlden ställer hoppet till Saudiarabiens kronprins

Årets upplaga av Arab Youth Survey visar att unga i arabvärlden stödjer Mohammed Bin Salmans beslut att tillåta kvinnor att köra bil och hans kamp mot korruption. De unga anser att IS och deras ideologi är på väg att bli besegrad. Undersökningen visar också att USA nu ses nu som en motståndare, medan Ryssland befäster positionen som den viktigaste icke-arabiska allierade.

DUBAI, Förenade Arabemiraten, 9 maj 2018 I dag presenteras årets upplaga, den tionde, av ASDA’A Burson-Marstellers Arab Youth Survey, en rapport baserad på intervjuer med 3500 unga män och kvinnor i 16 länder. Undersökningen genomförs bland män och kvinnor i åldrarna 18–24 år och är den största återkommande undersökningen bland denna, mellanösterns största, demografiska grupp.

Majoriteten av de unga i arabvärlden, 55 procent, anser att regionen har rört sig i fel riktning under de senaste 10 åren – en period som är präglad av både den arabiska våren och IS framfart. Pessimismen är särskilt utbredd i länderna kring östra Medelhavet, där 85 procent av de svarande anser att regionen har hamnat på fel kurs. Att bekämpa terrorism, tillhanda hålla välbetalda jobb, bättre utbildning och att bekämpa korruption är enligt de unga de viktigaste områdena för att få tillbaka regionen på rätt spår.

En överväldigande majoritet, 78 procent, av de unga i arabvärlden säger att IS har blivit svagare under det senaste året. 58 procent säger dessutom att IS och deras ideologi kommer att besegras helt.

Unga i arabvärlden ställer hoppet till Saudiarabiens unga kronprins Mohammed Bin Salman. De ser honom som en stark ledare som kommer att forma regionen det kommande decenniet och stödet för hans reformer är stort. 88 procent av de tillfrågade anger att de stödjer hans beslut att tillåta kvinnor att köra bil och 86 procent (94 procent i Saudiarabien) stödjer hans anti-korruptionsåtgärder, vilka lett till att dussintals ledande affärsmän och äldre kungligheter anhållits för mutanklagelser.

En dramatisk förändring är att unga i arabvärlden nu ser USA som en motståndare, och Ryssland har tagit över USA:s plats som främsta icke-arabiska allierad. 57 procent ser USA som en motståndare, en ökning från 32 procent 2016, medan 36 procent fortfarande ser USA som en allierad, en minskning från 63 procent 2016.

Detta resultat kan ställas i kontrast till vilket land unga i arabvärlden helst vill bo i, förutom det egna landet, där USA hamnar på en andra plats efter Förenade Arabemiraten. Ytterligare en intressant slutsats är att medan unga i arabvärlden i allt högre grad vänder sig till sociala medier för nyheter, ser de CNN som den mest betrodda och Al Jazeera som den minst betrodda nyhetskällan.

“Det här året har vi haft några slående resultat, inkluderande mer bevis på att regionens unga ser USA på ett väldigt annorlunda sätt jämfört med tidigare år och att majoriteten av respondenterna nu ser en framtid utan utrymme för IS och deras ideologi”, säger Sunil John, grundare av ASDA Burson-Marsteller och VD för Burson Cohn & Wolfe i Mellanöstern.

Undersökningen har genomförts mellan 21 januari och 20 februari i år. 3500 unga män och kvinnor i åldern 18–24 år från Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Qatar, Kuwait, Oman och Bahrain; Irak, Egypten, Jordanien, Libanon, Libyen, de palestinska territorierna, Tunisien, Marocko, Algeriet och Jemen har intervjuats. Undersökningen omfattade 50 procent manliga och 50 procent kvinnliga respondenter. Intervjuerna har gjorts med hjälp av undersökningsföretaget PSB Research.

Hela rapporten finns tillgänglig här www.arabyouthsurvey.com

Om Arab Youth Survey
The ASDA’A Burson-Marstellers Arab Youth Survey, lanserad 2008, är världens största undersökning i sitt slag av mellanösterns största demografiska grupp – de unga. Den ger regeringar, privat sektor och civilsamhället insikter om hur unga i arabvärlden ser på hopp, oro och strävanden. I den tionde upplagan av ASDA’A Burson-Marstellers Arab Youth Survey 2018, har PSB Research genomfört 3500 intervjuer med unga män och kvinnor från arabvärlden, mellan den 21 januari och 20 februari 2018, i de sex Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) i Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Qatar, Kuwait, Oman och Bahrain; Irak, Egypten, Jordanien, Libanon, Libyen, de palestinska territorierna, Tunisien, Marocko, Algeriet och Jemen. Undersökningen omfattade 50 procent manliga och 50 procent kvinnliga respondenter. Felmarginalen är +/- 1,65%. Fördjupade resultat från undersökningen, samt ett white paper på arabiska och engelska, finns på www.arabyouthsurvey.com

Om Burson Cohn & Wolfe
Burson Cohn & Wolfe (BCW) är en av världens största, globala fullservicebyråer med expertis inom digital och integrerad kommunikation över samtliga industrier. Byrån kombinerar expertis inom digitalt drivet, kreativt innehåll och integrerad kommunikation – över konsument, hälso- och sjukvård, och tekniska sektorerna – med styrka inom public affairs, corporate reputation, krishantering samt research och analys. Burson Cohn & Wolfe har över 4000 anställda i 42 länder.

Om ASDA’A Burson-Marsteller:
ASDA’S Burson-Marsteller grundades år 2000 och är regionens ledande PR-byrå och en integrerad del av Burson Cohn & Wolfe. Med 10 helägda kontor och 7 filialer i 15 länder i Mellanöstern och Nordafrika tillhandahåller byrån tjänster till myndigheter, multinationella företag och regionala företagskunder inom de fem sektorerna Consumer & Healthcare, Corporate, Financial, Enterprise & Technology och Public Affairs. Ett digitalt, design och marketing dotterbolag – Proof IC – och en fullservice insiktsbyrå – PSB Research Middle East – kompletterar erbjudandet.
www.asdaabm.com    http://www.arabyouthsurvey.com/

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Andrea Gyllencreutz Romander

Burson Cohn & Wolfe