Vita Huset och Barack Obama dominerar på Youtube

World Leaders on YouTube: En undersökning från Burson-Marsteller visar att Youtube är världsledarnas val för kommunikation med rörlig bild

Nära 77 procent av världens regeringar har en officiell närvaro på Youtube. De flesta använder kanalen aktivt, totalt har nära 200 000 videos publicerats på dessa Youtube-konton. Detta enligt undersökningen World Leaders on YouTube; den tredje delen i 2016 års utgåva av PR- och kommunikationsbyrån Burson-Marstellers årliga undersökning Twiplomacy, som analyserar hur världsledare och regeringar använder sociala medier.

För 10 år sedan var Barack Obama, dåvarande senator, den förste världsledaren att dela en video på Youtube. Trots att Youtube numer är en väletablerad plattform används kanalen mest som en plattform för envägskommunikation, och i mindre utsträckning som ett socialt media för dialog med medborgare. Några ledare sänder live på Youtube och svarar på frågor, men andra har helt enkelt avaktiverat kommentarsfältet och gilla- och ogilla-funktionerna.

Några av de mest populära videorna är de som är mer underhållande än informativa. Den mest sedda Youtubevideon av en världsledare är ett klipp från 2007 där Barack Obama och Ellen DeGeneres dansar till Beyoncé. Andra exempel är när Maltas president och premiärminister 2014 deltog i Ice Bucket Challenge där man häller en hink med iskallt vatten över huvudet för att samla in pengar till amyotrofisk lateralskleros, eller ALS. Vita Huset har även lagt upp ett aprilskämt med Robby Novak, känd som Kid President, där Novak höll i en presskonferens.

”Studien visar att rörlig bild med Youtube som kanal i ett internationellt perspektiv har blivit en central del av kommunikationen från världsledare till medborgare. I Sverige är dock det mest aktiva officiella kontot Kungahuset med över 5,5 miljoner visningar sedan starten för drygt två år sedan”, säger Helena Olsson, VD på Burson-Marsteller Sverige.

Vita Huset och Barack Obama dominerar Youtube-rankingen. Vita Huset har flest prenumeranter och flest interaktioner medan Barack Obamas kampanjkanal har flest videovisningar och det högsta visningsgenomsnittet, likes och interaktioner per video.

Vita Huset har närmare 700 000 prenumeranter, Barack Obama har 530 000 och den indiske Premiärministern Narendra Modi ligger trea med 300 000 prenumeranter. Det brittiska kungahusets Royal Channel och Vatikanen har 150 000 respektive 140 000 prenumeranter. Övriga på topp tio-listan är de argentinska och mexikanska presidentämbetenas kanaler, Egyptens president Abdel Fatta el-Sisi, det indiska premiärministerämbetets kanal samt Drottning Rania av Jordanien, alla med över 40 000 prenumeranter.

Vita Huset leder också rankingen för mest engagerade följare med över 3,5 miljoner kommentarer, gilla- och ogillamarkeringar, följt av Barack Obama med 2,2 miljoner interaktioner. Narendra Modi är trea med 600 000 interaktioner.

De mest aktiva användarna är det colombianska och det filippinska presidentämbetet, USA:s utrikesdepartement, Vita Huset och det mexikanska presidentämbetet med mer än 6 000 videor vardera.

Ta del av hela studien World Leaders on YouTube här: http://bur.sn/ZN4St

För mer information, vänligen kontakta:
Marielle Björklund Poveda

Mail: marielle.poveda@bm.com

World Leaders on Youtube är Burson-Marstellers senaste undersökning om hur världsledare, regeringar och myndigheter, samt internationella organisationer kommunicerar via sociala medier. Studien baseras på research som genomfördes under mars 2016. Detta är den tredje delen av Burson-Marstellers årliga studie Twiplomacy. Från början fokuserade studien endast på Twitter, men 2016 års studie har utökats till att inkludera andra plattformar på sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, Youtube, Google+ och även smalare digitala diplomatiska plattformar såsom Snapchat och Vine. En analys av varje enskild plattform kommer släppas varje månad fram till publiceringen av den kompletta studien Twiplomacy i maj 2016.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala kommunikationsbyråerna. . Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom Public Relations och Public Affairs. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.