Volvo enda svenska företag som tar sig in på nordisk rankning av Corporate Reputation

Idag presenterar Burson-Marsteller, en av Nordens ledande kommunikationsbyråer, resultaten från studien CORPORATE REPUTATION IN THE NORDICS – LEADING WITH PURPOSE som undersökt den nordiska allmänhetens syn på företag i Norden utifrån en rad faktorer. När invånarna i alla fyra nordiska länderna säger sitt får det norska mejeriföretaget Tine högst poäng, och Volvo är det enda svenska företag som tar sig in på topp 10. Bland enbart svenskar rankas Ica högst, följt av Volvo.

Stockholm, 21 oktober 2014. Studien CORPORATE REPUTATION IN THE NORDICS – LEADING WITH PURPOSE, baseras på intervjuer med 4 500 personer i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Studien rankar de största bolagen i dessa länder utifrån Performance (produkter, innovation, ledarskap, finansiell styrka och kommunikation) och Purpose (till exempel samhällsansvar, förtroende, miljöarbete, arbetsgivare) och visar vad som bygger ett företags rykte. I syfte att jämföra inkluderades också ett antal ledande internationella företag i studien.

Generellt sett anses nordiska företag ha ett starkare Corporate Purpose än internationella varumärken, som dock når högre resultat i kategorier relaterat till Performance, så som innovation och ekonomisk styrka. Gällande Purpose så är det norska Tine som får högst resultat, men det är danska och finska företag som dominerar i toppen. I Performance är det Lego som rankas högst. Sett till det totala resultatet av både Purpose och Performance är Volvo är det enda svenska företag som tar sig in bland de tio starkaste.  Även i det totala resultatet är det Tine och Lego som toppar. Dock är Volvo det företag som får högst resultat i kategorierna ’Public image’ och ’Produkt & Tjänster’.

Studien bekräftar allmänhetens höga krav på att företag har ett ”Purpose” som går bortom att leverera bra produkter och tjänster”, säger Helena Olsson, VD på Burson-Marsteller i Sverige.

Danska VD:ar ses som starkast ledare

På frågan om en VD bör vara det offentliga ansiktet utåt för ett företag, svarade två tredjedelar att de höll med om detta och att VD bör ha en stark profil både internt och externt, medan en tredjedel ansåg att den interna synligheten var viktigast. Bland den nordiska allmänheten anses VD:ar på danska företag vara särskilt starka ledare, däribland företag som Lego och Novo Nordisk. Det är i kategorierna ’Bra arbetsgivare’ och ’Starkt ledarskap’ som svenska företag hamnar längre ned i rankningen i jämförelse med andra nordiska företag.

”Svenska företag rankas sämre än företag i andra nordiska länder i ledarskap och kommunikation. Det finns alltså en outnyttjad potential bland svenska företag att använda VD:n mer i den externa kommunikationen som ansiktet utåt”, säger Helena Olsson.

Studien bekräftar även att det i Norden finns en efterfrågan att företag på något sätt ska bidra till samhället. Två tredjedelar menar att företag har ett ansvar att bidra till det lokala samhället och i det stora hela är det den här punkten företag får lägst resultat på. De svenska företag som anses bidra mest till samhället är Ica, följt av SCA, Svenska Cellulosa. En fjärdedel av den nordiska allmänheten menar att de har rekommenderat någon att använda eller köpa en produkt från ett företag för att de tar ansvar.

Resultat från studien:

• Topp 10 nordiska företag: Tine, Lego, Novo Nordisk, Carlsberg, SOK/S-Ryhmä, Norsk Tipping, Valio, Arla, Kone and Volvo.
  • Topp 10 internationella företag: IKEA, Google, Microsoft, Apple, Samsung, HP, Phillips, Visa, Paypal and Siemens.

För att se hela studien och ta del av hela listan på företag som ingick i undersökningen, vänligen besök:

För mer information, vänligen kontakta:
Helena Olsson
VD Burson-Marsteller Sverige
Helena.olsson@bm.com

Om studien - CORPORATE REPUTATION IN THE NORDICS – LEADING WITH PURPOSE
Burson-Marsteller gav det ledande undersökningsföretaget Penn Schoen and Berland i uppdrag att göra en kvantitativ onlineenkät med 4531 personer i Norden, mellan juli och september 2014. För att säkerställa att urvalet var representativt för varje population sattes kvoter för kön, ålder och region. Respondenterna tillfrågades om vad som är viktigt för dem i deras roll som konsument, anställd, investerare och inte minst medborgare. De ombads också att ranka ledande nordiska och internationella företag i en rad mätkategorier, från förtroende till innovation, ledarskap och ekonomiskt resultat.

Purpose: Definieras som tillit, påverkan, ansvarsfullt beteende, anseende hos allmänheten, god arbetsgivare, miljöansvar och positiv påverkan på samhället - det vill säga konsumenters vilja att företag har ett syfte som inte endast innefattar lönsamhet.

Performance: Definieras som produkter och tjänster, finansiell styrka, innovationskraft, starkt ledarskap och relevant kommunikation - det vill säga företagets konkreta styrkor, så som finansiella resultat och management, samt hur detta kommuniceras externt.

Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.se) grundades 1953 och är idag en av de ledande globala PR- och kommunikationsbyråerna och en av de ledande i Norden. Genom kunskapsbaserad kommunikation erbjuds kunder ett strategiskt tänkande och genomförande av program inom ett komplett utbud av tjänster inom PR, public affairs och digitala medier. Företaget är representerat genom 72 kontor och 87 partnerfilialer i sammanlagt 112 länder över sex kontinenter. Burson-Marsteller är en del av Young & Rubicam Group, ett dotterbolag till WPP (NASDAQ: WPPGY), ett av världens främsta konglomerat av byråer inom kommunikationstjänster.