BSA har stängt ner över 18 000 webbauktioner och intensifierar nu sitt internetprogram med fokus på Europa, Mellanöstern och Afrika

Report this content

Ny rapport visar riskerna med att använda illegal programvara som laddats ner från Internet.

STOCKHOLM, 10 November, 2008 – Business Software Alliance (BSA) meddelar att det har stängt av 18 314 auktioner runt om i världen som sålt 45 000 exemplar av piratkopierad programvara till ett värde av 22 miljoner USD (15 miljoner Euro). Samtidigt har man tagit itu med den illegala försäljningen av programvara via peer-to-peer (P2P) nätverk och andra Internet-baserade kanaler under första halvåret 2008. BSA:s verksamhet på Internet har ökat trefaldigt från 2007 och inkluderar en ökad fokusering på nedslag mot piratkopierad programvara i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

Som en del av sitt Internet-program har BSA publicerat en rapport med information om riskerna med att använda illegal programvara som laddas ner från Internet. Neil MacBride, Vice President Anti-Piracy and General Counsel på BSA, kommenterar: ”Anonymiteten vid köp över nätet leder till en snedvriden uppfattning att stöld av immateriella rättigheter (IP) är ett offerslöst brott. Samtidigt som de flesta av oss inte skulle drömma om att stjäla en musik-cd eller en kartong med programvara från en butik, är många villiga att online söka efter kopior av vad som klart är illegal programvara. Okunnighet är ingen ursäkt – företag bör göra grundläggande kontroller för att säkerställa att vad de köper är autentiskt, säger Neil MacBride.”

Internetanvändare exponerar sig för stora risker när de köper programvara från obehöriga källor på nätet, bland annat förlust av data, virus och systemfel. Om priset verkar vara "för bra för att vara sant", så är det antagligen det. BSA siktar inte bara på att stänga ner webauktioner utan stoppar även olaglig fildelning. Under första halvåret 2008 skickade BSA ut 48 000 meddelanden angående BitTorrent-filer som användes av så många som 633 000 personer. Det uppskattade värdet av dessa filer uppgår till 525 miljoner USD (386 miljoner Euro).

BSA och dess medlemmar, som omfattar flera av de främsta mjukvaruföretagen och deras hårdvarupartners, har arbetat hårt för att skydda användare och eliminera Internetbaserad piratkopiering i över ett decennium. BSA utfärdar kontinuerligt, när lagen så medger, anmodningar mot webbauktionsplatser för att få dem att ta bort listor med misstänkt programvara. Denna identifieras med hjälp av BSA:s Online Auction Tracking System.

”Auktionssajter måste göra mer för att skydda konsumenterna,” tillägger Neil MacBride. ”För att öka skyddet för sina kunder bör auktionssajterna åtminstone ta ansvar och informera om de risker kunder som köper programvara online tar. Genom att ha ett nära samarbete med programvaruindustrin kan auktionssajterna varna programvaruföretagen om nyuppsatta auktioner och sakta ned processen genom att stoppa "köp nu”-funktionen. Det skulle ge mer tid för att övervaka och avslöja piratkopierad programvara.”

I Storbritannien vidtog BSA nyligen rättsliga åtgärder mot RJ-Software för att de sålt förfalskade kopior av programvara från Adobe, Autodesk, Corel och Quark. Som en direkt följd av detta gick företagets ägare, Mr. Clark, med på att avsluta sin verksamhet och betala skadestånd för distribution av 24 partier cd-skivor med illegal programvara. Fallet sände ett tydligt budskap till andra online-handlare att oavsett hur lite, så kommer BSA och dess medlemmar inte att tolerera någon försäljning av illegal programvara.

Internet Piracy-rapporten finns att ladda ner från: www.bsa.org/internetreport