Kommunerna i Ekerö och Arvika betalar ersättning till Business Software Alliance för olovliga programlicenser

Report this content

De anställda inom Ekerö kommun och Arvika kommun har använt Adobe-program som kommunerna inte haft licenser för. Bristerna upptäcktes efter revisioner av Business Software Alliance (BSA) och nu betalar Ekerö kommun 80 000 kronor i ersättning – och Arvika kommun hela 200 000 kronor.

BSA är en branschorganisation som arbetar för att minska användningen av olagliga programvaror. Flera företag, myndigheter och kommuner har redan haft interna revisioner som påkallats av BSA.

- Det finns flera sätt att undvika att man kommer så långt som till revision och att behöva betala ersättning till BSA. Programvaror är ofta en verksamhets viktigaste verktyg och för många är därför licenshantering en fråga som borde prioriteras ännu högre. För effektiv licenshantering finns många hjälpmedel - BSA har till exempel bra verktyg och kurser på nätet, säger John Hugosson på BSA i Sverige.

Ekerö kommun
Ekerö kommun utanför Stockholm har cirka 400 anställda inom administration och totalt cirka 1 000 arbetsdatorer. Efter en revision hösten 2010 upptäcktes brister i kommunens hantering av programlicenser från Adobe. Tillsammans med BSA kom man överens om att kommunen ska köpa in det antal licenser som krävs för att inte längre ha olovliga program – och dessutom betala 80 000 kronor i ersättning.

- Mitt råd till andra kommuner är att centralisera inköpen av programvaror och ha mycket tydliga rutiner för hur de bokförs. Trots att allt gått rätt till så hittar man inte alltid inköpen i ekonomisystemet om de konterats på ett och samma konto, säger Barbro Westerholm, IT-ansvarig på Ekerö kommun.

Kommunen har nu fattat beslut om att köpa ett licenshanteringssystem för att undvika liknande problem i framtiden. Med det nya systemet kan man få en ögonblicksbild av vilka program som används av de anställda. Informationen matchas sedan med ett centralt licensregister där alla inköpta programvaror redovisas.

Arvika kommun
Inom Arvika kommun har man cirka 700 användare och även där upptäcktes brister i licenshanteringen av Adobe-program under hösten. När antalet använda program skulle matchas mot inköpta licenser, kunde man inte visa upp alla fakturakopior.

Efter en överenskommelse med BSA ska kommunen redovisa nya programinköp och även betala 200 000 kronor i ersättning.

- Vi har insett att vi måste vara ännu tydligare med det ansvar som verksamheten har. Därför genomför vi nu en utbildning för systemägare och systemadministratörer där licenshantering ingår, säger Ola Nilsson, IT-chef på Arvika kommun.

BSA uppmuntrar till rapportering av all programvara som misstänks vara piratkopierad, t.ex. om en organisation använder olicensierade program eller om någon säljer piratprogram på nätet. Rapporterna kan lämnas på www.bsa.org och de behandlas konfidentiellt. Gäller tipset den egna arbetsplatsen ska man dock först ha tagit upp sina misstankar med arbetsgivaren, detta för att inte bryta mot lojalitetsplikten.

För ytterligare information, kontakta:

John Hugosson, BSA Sverige
070-250 71 77, johnh@mamut.se

Mikael Westmark, presskontakt
08-522 378 01, mikael@westmark.se

Om BSA

Business Software Alliance (www.bsa.org) är världens främsta företrädare för programvaruindustrin och arbetar i 80 länder med att utveckla programvarumarknaden och skapa förutsättningar för innovation och tillväxt. Myndigheter och branschpartner vänder sig till BSA för att få ett genomtänkt förhållningssätt till politiska och rättsliga frågor, och erkänner att programvara spelar en avgörande roll för att nå ekonomiska och sociala framsteg. Medlemmarna i BSA består bl.a. av Adobe, Altium, Apple, Asseco Poland S.A., Autodesk, AVEVA, Bentley Systems, CNC, Corel, Dassault Systèmes SolidWorks Corporation, Mamut, Microsoft, Progress Software, Siemens, Symantec, Tekla och The MathWorks.

Taggar: