28 företag deltar i den svenska paviljongen på världens största internationella mobilmässa

Den 14-17 februari arrangerar Exportrådet för nionde gången en svensk paviljong på Mobile World Congress i Barcelona. 28 svenska företag finns representerade i den svenska paviljongen i år och visar upp sina tjänster och produkter för en internationell publik.

Sverige har ett gott renommé inom branschen och ligger i framkant när det gäller mobil teknologi. Det visade vi bland annat när TeliaSonera lanserade 4G i Sverige förra året med hjälp av teknik från Ericsson.

I år kommer företagen i den svenska paviljongen att presentera det senaste av mobil teknologi från Sverige, bland annat inom områden som mobil marknadsföring och reklam, spel och underhållning, infrastruktur/nät, design, användarupplevelser, applikationer, device management , lokaliseringstjänster med mera.

Flera av företagen i paviljongen kommer att lansera produkter och tjänster under mässdagarna och som tidigare år planeras flera tillställningar för att locka internationella besökare till den svenska paviljongen. 2010 besökte 49 000 personer Mobile World Congerss och 1 300 företag fanns representerade. Mässan är ett utmärkt tillfälle för de utställande företagen att nätverka och träffa beslutsfattare från flera mobilföretag och operatörer.

- Det är kul att se så många företag i den svenska paviljongen i år. Flera av dem har produkter eller tjänster som utmärker sig och har stor möjlighet att lyckas eller redan har slagit igenom på den internationella marknaden, säger Karin Hanning som arbetar på Exportrådet i Spanien och är projektledare för den svenska paviljongen.

Företagen som finns representerade i den svenska paviljongen Aktavara, Alcosystems, Arkivator, Aurora Innovation, Beepsend, Birdstep Technology, Bosbec, Coresonic, Crunchfish, eBuilders, Fält Communications, Harbour Front, IKIVO, Mobenga, Mobilaris, Mobile Arts, myFC, Ocean Observations, op5, Opticaller Software, Possio, Sivers IMA, Synapse Mobile Network, Talkpool, Teligent Telecom, The Spec Tool samt organisationerna Sweden Mobile Association och Telecom City.

Vid intresse av kontakt eller intervjuer med de utställande företagen i Sverigepaviljongen under mässdagarna, kontakta Caroline Westerberg, presskontakt på Exportrådet, tel. 076- 114 77 94.

Plats: Barcelona Datum: 14-17 februari Monterplats: Hall 2 (stand 2F13)

För mer information om företagen besök www.swedishtrade.se/mwc2011 Följ oss på Twitter: http://twitter.com/Sweden_at_mwc# _________________________________________________________________________ För ytterligare information kontakta: Karin Hanning, projektledare Exportrådet i Spanien, tel. +34 622 64 67 18 Caroline Westerberg, presskontakt Exportrådet tel. 08-588 662 07