Affärsdelegation till Nigeria – startskott för omfattande IT-och telekomsatsning

Exportrådet arrangerar i samarbete med Utrikesdepartementet en delegation till Nigeria den 27-29 november, som leds av statssekreterare Gunnar Oom. Syftet är att öka svenska företags affärsmöjligheter i landet genom att visa upp svensk kompetens inom IT- och telekomlösningar, infrastruktur och energi.

- Svenska företag är sedan många år verksamma i Afrika. Men jag är säker på att det vi hittills sett bara är början. Sveriges regering arbetar för att ytterligare utveckla och stärka de ekonomiska banden mellan våra länder. Det är med stor glädje jag leder den svenska handelsdelegationen till Nigeria, säger Gunnar Oom.

Exportrådet initierar en betydande och långsiktig IT- och telekomsatsning i Afrika söder om Sahara som sträcker sig över tre år. Delegationen till Nigeria kan ses som ett första steg och startskott på denna satsning.

Studien Sub-Saharan Business Opportunity Analysis* som Exportrådet presenterade i våras visar på goda affärsmöjligheter för svenska företag i Afrika, bland annat inom IT- och telekomsektorn.

Delegationen till Nigeria omfattar tre dagar, varav en av dessa lyfter it-och telekomfrågor specifikt. Då presenteras tjänster, tekniska lösningar och hur man bygger effektiva och välfungerande IT- och telekomlösningar i städer och länder. Seminarier hålls på temat utveckling av smarta städer och affärsmöjligheter i Lagos och Nigeria, där bland andra ABB, Ericsson, SOS Alarm och Stokab deltar. Därutöver får svenska företagsrepresentanter chans att träffa beslutsfattare och potentiella affärspartners.

Målgrupper är beslutsfattare, investerare/finansiärer, potentiella partners och kunder samt svenska företag som erbjuder produkter och tjänster som matchar IT-prioriteringar i Afrika söder om Sahara.

- Nigeria är med sina 167 miljoner invånare den mest folkrika marknaden i Afrika söder om Sahara. Sverige är ett av världens mest IT-och telekommogna länder med många leverantörer av produkter och tjänster i världsklass. Vi ser stora affärsmöjligheter för svenska företag som väljer att etablera sig i Nigeria, säger Mats Paulson, Vice President Middle East, Central Asia & Africa på Exportrådet.

Svensk handel med Nigeria har ökat kraftigt under de senaste åren och landet är en av Sveriges största handelspartners i Afrika söder om Sahara. I området söder om Sahara finns också världens snabbast växande IT- och telekomsektor med en tillväxt på 40 procent under de senaste tio åren. Den mobila penetrationen är mer än 50 procent och nära 250 miljoner människor förväntas börja använda internet 2015, främst via sina mobiltelefoner. 28 procent av Nigerias befolkning har idag tillgång till internet.

*”Analysen baserades på 90 intervjuer med organisationer och företag, tidigare rapporter och Exportrådets erfarenheter av affärsprojekt i regionen.

Marie Elfstrand, pressekreterare Exportrådet, T 072-540 93 38
Anna Buhré Kervefors, presskontakt Utrikesdepartementet, T 08-405 59 35, 070-406 14 10