Årets livsmedelsexportör 2012: AB Åbro Bryggeri

Idag delade Food from Sweden ut priset Årets Livsmedelsexportör på Livsmedelsföretagens Dag. Priset gick till Henrik Dunge, vd på AB Åbro Bryggeri, vars smakbredd, Rekorderlig(a) Cider och grundliga exportsatsning har lett till en framgångsrik etablering på ett 20-tal marknader världen över.

Henrik Dunge fick ta emot en check på 50 000 kronor* och ett diplom med en motivering som bland annat tar fasta på familjeföretagets lavinartade exportutveckling – från 3,5 procent 2006 till 28 procent av den totala försäljningen 2011. Storbritannien och Australien är företagets största exportmarknader.

-          Det är otroligt roligt och hedrande att få ta emot detta pris! Anledningen till att vi har varit så framgångsrika i våra exportsatsningar är att vi har gjort ett grundligt, målinriktat och strukturerat förarbete. Det har resulterat i genomtänkta beslut om vilka utlandsmarknader vi ska satsa på, säger Henrik Dunge.

Varumärket Rekorderlig Cider säljs i många av Sveriges restauranger, dagligvarubutiker och Systembolag och står för cirka 85 procent av företagets volymer på export.

-          Vi är stolta över att Rekorderlig Cider har Sveriges bästa smakportfölj som ständigt utvecklas för att följa och skapa marknadens trender. Med en typisk svensk blandning av hög kvalitetsdesign och smakupplevelse har den en tydlig identitet som skiljer sig från andra produkter på marknaden, säger Henrik Dunge.

Rekorderlig Cider tillverkas av källvatten som hämtas från egen källa i Vimmerby.

-          Miljötänk står i fokus för oss. Vi följer självklart EU-kraven för miljövänliga fordon, produkterna samdistribueras med andra dryckesleverantörer och chaufförerna är utbildade i ecodriving, säger Henrik Dunge.

Livsmedelsbranschen är Sveriges fjärde största industrigren som sysselsätter 57 000 personer och omsätter över 170 miljarder kronor årligen. Drygt 2 200 svenska livsmedelsföretag förädlar 70 procent av de svenska jordbruksråvarorna och exporterar för 54 miljarder kronor per år.

Årets Livsmedelsexportör lanserades som varumärke 2001. Priset går till en svensk livsmedelsexportör, vars företag är marknadsledare idag och som har genomfört framgångsrika exportsatsningar. Bakom priset står Food from Sweden. För mer information om Food From Sweden, se www.swedishtrade.se/livsmedel

* Till att använda Exportrådets tjänster.
___________________________________________________________________________

Maria Varnauskas, affärsområdesansvarig livsmedel Exportrådet, T 08-588 661 14