Brasilien och Sverige möts om framtida affärsmöjligheter

Måndag, 19 oktober välkomnar Ylva Berg, vd, Business Sweden, över 200 svenska företag till Swedish-Brazilian Business Forum. På mötet som syftar till att fördjupa handelsrelationerna mellan Brasilien och Sverige kommer näringslivsrepresentanter för brasilianskt och svenskt näringsliv delta i paneldiskussioner.

Business Sweden står som värd för mötet som arrangeras med anledning av att Brasiliens President Dilma Rousseff besöker Sverige tillsammans med en affärsdelegation bestående av representanter från brasilianskt näringsliv. På mötet talar företagsledare från Sverige och Brasilien med efterföljande paneldiskussion.

Den brasilianska marknaden är en av de största konsumentmarknaderna i världen. För tillfället görs betydande investeringar inom forskning och innovation. Investeringarna medför stor potential för svenska företag i en rad olika sektorer. Sverige och Brasilien har ett strategiskt partnerskap som bland annat berör handel och investeringar, bioenergi och biodrivmedel, hållbar utveckling, vetenskap, innovation och högteknologi samt försvar. Med bakgrund av försäljningen av 36 Gripen-flygplan till Brasilien, en av Sveriges mest omfattande exportaffärer någonsin, finns ytterligare kapacitet för svensk industri att vidareutveckla handelsrelationer med brasilianska företag.

- Gripen-affären skapar stora möjligheter för svenska företag som vill göra affärer med Brasilien. Det är ett unikt läge att knyta nya kontakter och fördjupa existerande handelsförbindelser, säger Ylva Berg, VD på Business Sweden.

Tid: Måndag 19 oktober, kl. 09:30 – 11:30

Plats: Grand Hôtel, Spegelsalen

Medierepresentanter behöver särskild ackreditering, vänligen kontakta Business Sweden enligt nedan (media som redan anmält närvaro till UD behöver ej göra ny anmälan).

Elisabeth Somp, Presschef Business Sweden

T: 072-540 93 38 E: elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.