Business Sweden arrangerar Sveriges största affärsmöte, i Dubai

Tisdag 20 oktober står Business Swedens vd Ylva Berg som värd för ”The Middle East and Africa Summit” i Dubai. På plats är 120 företag tillsammans med 20 svenska ambassadörer.

Mellanöstern och Afrika är intressanta regioner med ökande utsikter för svenska företag. Business Sweden arrangerar Sveriges största affärsmöte i regionen, en konferens som nu har växt i storlek och inkluderar hela Mellanöstern och Afrika. Vid konferensen deltar även närings-och innovationsminister Mikael Damberg, Förenade Arabemiratens miljö-och vattenminister HE Dr. Rashid Ahmed Bin Fahad och HE Mr. Abdullah Al Saleh, statsekreterare för ekonomi, handel och industri. Mötets syfte är att observera och diskutera möjligheter för svensk export i regionen med ett fokus på politiska, ekonomiska och sociala omständigheter, vilka har en stark påverkan på framtida affärsmöjligheter.

- Vi ser hur flera marknader i Mellanöstern och Afrika är i färd med att utveckla sin potential, vilket innebär stora möjligheter för svenska företag, säger Ylva Berg vd för Business Sweden.

På programmet står bland annat seminarier, workshops och paneldebatter. Sektorer som framförallt är intressanta för svensk industri i regionen är sjukvård, energi, transport och infrastruktur, områden där svenska företag idag är världsledande. Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och Sydafrika är alla prioriterade länder i Business Swedens strategi för 2020. Konferensen kommer dessutom att belysa arbetet med hållbar utveckling, diskutera framtiden för demokrati i Afrika samt de geopolitiska konsekvenserna av Irans kärnvapenavtal.

- Detta toppmöte visar inte bara hur viktigt Mellanöstern och Afrika har blivit för svenska företag, utan även en ökande förståelse för den avgörande roll som Förenade Arabemiraten har som en affärshub i regionen, kommenterar Mikael Damberg, närings-och innovationsminister.

Business Sweden har sju kontor i Mellanöstern och Afrika; i Dubai, Riyad, Bagdad, Casablanca, Alger, Johannesburg och Nairobi, med planer på att öppna kontor i Iran samt att åter öppna i Egypten.

Elisabeth Somp, Presschef på Business Sweden

T 072-540 93 38 E elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.