Business Sweden ger draghjälp åt svenska uppstickare i Milano

Över 30 företag från den svenska möbel- och designbranschen samlas under temat Swedish Design Goes Milan på designveckan i Milano den 9-14 april. I den svenska paviljongen, som drivs av Visit Sweden och projektleds av Möbelriket, har Business Sweden och Svensk Form skapat ett särskilt forum för mindre designföretag i specialutställningen New Makers and Doers.

- Satsningen är en del i vårt engagemang i kreativa näringar och stämmer väl överens med vårt uppdrag att få små- och medelstora företag att växa internationellt. Designveckan är ett ypperligt tillfälle för små företag att visa upp sin unika form och kreativitet för internationella kunder vilket kan leda till nya affärer och samarbeten för ökad export, säger Samuel Holst, Manager Business Development på Business Sweden.

Besökarna i den svenska paviljongen får träffa etablerade företag liksom uppstickare och designers som delar med sig av sina erfarenheter, material och sätt att arbeta. Tillsammans ger de en inblick i trender inom svensk design som präglas av en nordisk livsstil av självständighet och närhet till naturen.

Företagen i den svenska paviljongen är bland andra Icehotel i Jukkasjärvi, Materia och Skandiform. I New Makers and Doers presenteras Folkform, Klong, Lith Lith Lundin, Lukas Dahlén Studio, Sigrid Strömgren, Rumbler, Sami Kallio Studio, Snickeriet, Färg & Blanche, Studio Greiling, Very Very Gold och Woodstockholm. Sara Szyber är curator, dvs. konstnärlig ledare för utställningen.

Visit Sweden och Möbelriket är initiativtagare till Swedish Design Goes Milan och medverkar tillsammans med Business Sweden, Svensk Form och Svenska Institutet i projektet. Den svenska designpaviljongen förväntas locka minst 100 000 besökare från hela världen.

I Sverige står de kreativa näringarna för en växande andel av exporten, varav svensk design är ett viktigt segment. Av 10 500 exportföretag inom de kreativa näringarna är cirka 4 000 designföretag. Svensk design är ett område som ingår i regeringens särskilda satsning på kreativa näringar internationellt.

Plats: Den svenska paviljongen, Superstudio Più i Zona Tortona, Milano
Datum: 9-14 april 2013

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi gör Sverige mer attraktivt att göra affärer med.