Business Sweden i Almedalen 2013

”Den svenska supermodellen” är temat för Business Swedens seminarieserie i Almedalen i år. Adrian Wooldridge från the Economist är på plats och ger sin bild av vad som gör den svenska modellen unik.

Den svenska modellen lovordades i en serie artiklar i tidningen the Economists februarinummer i år. Sverige och Norden som region lyfts fram som en intressant och framåtblickande aktör inom flera sektorer. Seminariet The Swedish Supermodel hålls måndagen den 1 juli kl 14.00 på Amarillo, Södra kyrkogatan 5B.

– Vårt utökade uppdrag som den centrala aktören för både export- och investeringsfrämjande gör det naturligt för oss att titta närmare på vad olika intressenter anser gör Sverige till en attraktiv affärspartner. I vår nya roll är det viktigt för oss att stärka och marknadsföra Sverigebilden, säger Ulf Berg, vd på Business Sweden.

Omvärldens syn på Sverige är inspirationen till årets program i Almedalen. Övriga programpunkter är:

-Måndag 1 juli kl. 10.00-11.00: Hur får vi fler företag internationaliserade? Ulf Berg, vd Business Sweden, Katinka Palmgren, kommunikationschef Business Sweden, Martin Hellström, chef för Småföretagarprogrammet Business Sweden.

-Tisdag 2 juli kl. 11.30 -12.30: Staten & Kapitalet – om förutsättningarna för långsiktigt ägande och investeringar, Magnus Schöldtz, Senior Advisor, SEB, Magnus Henrekson, professor och vd, Institutet för Näringslivsforskning.

-Tisdag 2 juli kl. 16.00 -17.00: Årets Exportföretag har inga likheter med Årets Svensk, Mauro Gozzo, chefekonom Business Sweden, Ulf Berg vd Business Sweden.

-Onsdag 3 juli kl. 12.00 -14.00: Två case- så skapas svenska värdekedjor, Martin Lundstedt, vd Scania, Björn Rosengren, ordförande Film & TV Producenterna, Magnus Runnbeck, Business Sweden.

Kom och delta i intressanta samtal som tar sin utgångspunkt i människorna, kreativiteten och organisationerna som gör Sverige till en globalt intressant samarbetspartner.

Läs mer om programmet här

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38 eller Marie Elfstrand, pressekreterare Business Sweden, T 072-237 07 64

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi stärker och marknadsför Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.