Business Sweden i Almedalen 2014

Onsdagen den 2 juli arrangerar Business Sweden två seminarier om framtiden för svensk export och utländska investeringar i Sverige. Det första seminariet samlar företrädare från näringslivet i ett samtal kring framtida utmaningar utifrån de trender vi ser komma. Det andra seminariet är en politisk debatt mellan handelsminister Ewa Björling och socialdemokraternas gruppledare Mikael Damberg.

Den globala ekonomin har genomgått stora förändringar de senaste åren och den globala konkurrensen ökar. Vi ser i dag ett antal trendskiften, t ex insourcing, en ökad digitalisering och tillkomsten av nya frihandelsavtal. Vid näringslivsseminariet diskuteras hur detta påverkar den svenska exportens framtid.

Den politiska debatten fokuserar på vilken politik som behövs för att Sverige ska förbli en stark exportnation och en attraktiv marknad för investerare. Vilket ansvar bär våra politiker och vad kan och vill de göra för att främja Sveriges position i den internationella handeln för att därigenom säkra vårt fortsatta välstånd?

- Business Sweden har ett oerhört viktigt uppdrag i att bidra till ett internationellt framgångsrikt svenskt näringsliv och därigenom till tillväxt och samhällsnytta. Vi är experter på att hjälpa svenska företag att etablera sig utomlands och vi har spetskompetens i att attrahera utländska investeringar till Sverige, säger Ylva Berg, vd, Business Sweden.

Business Swedens program, onsdagen den 2 juli:

”Förändrade förutsättningar och nya utmaningar – svenska företags framtid på globala marknader”

Tid: 9.00-9.45
Plats: Kinbergs plats 3
Moderator: Lydia Capolicchio

”Sveriges exportframtid – så styr politiken rätt”

Tid: 10.45-11.30
Plats: Kinbergs plats 3
Moderator: Helena Stålnert

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och på 57 utlandsmarknader, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.