Business Sweden leder årets näringslivsdelegation till COP28

Från den 30 november till 12 december hålls FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai, Förenade Arabemiraten. Sverige kommer återigen vara på plats med en förhandlingsdelegation och en stor näringslivsdelegation som koordineras av Business Sweden – och idag släpps listan av bolagen som följer med.

Business Sweden har sedan COP25 haft det unika uppdraget att koordinera Sveriges officiella näringslivsdelegation till FN:s klimattoppmöte. Efter framgångsrika insatser i Business Swedens paviljong under såväl COP27 i Sharm El Sheikh som under COP26 i Glasgow har vi återigen ett starkt näringslivsdeltagande vid årets klimattoppmöte. På plats på COP28 kommer Sverige ha en svensk paviljong i den diplomatiska blå zonen där förhandlingarna förs. Det kommer vara en mötesplats för diskussion, gemensamma aktiviteter samt en plats att marknadsföra Sverige och svenska evidensbaserade lösningar.

Emma Modéer Wiking, Hållbarhetschef på Business Sweden:

"Brådska och möjligheter står i fokus för den svenska paviljongen. Brådska utifrån vad vetenskapen redovisar, och möjligheter utifrån de lösningar som inte minst näringslivet erbjuder för att brygga implementeringsgap, skapa nya jobb och grön tillväxt. Sverige har evidensbaserade lösningar som kan påskynda klimatomställning och klimatanpassning i globala nord och syd. Dessa ges företagen möjlighet att visa upp i paviljongen, samtidigt som de kommer i direkt kontakt med globala beslutsfattare", säger Emma.

I dagsläget ingår totalt 21 bolag i den svenska näringslivsdelegationen tillsammans med svenska myndigheter och representanter från forskningsinstitut och expertorganisationer. Samtliga bolag som deltar på årets klimattoppmöte är ledande inom den gröna omställningen. Med framstående gröna innovationer och ambitiösa klimatmål är de drivande i klimatagendan för att bidra till både länders och företags omställningsresor. De deltagande aktörerna är:

1. Astra Zeneca
  19. Spowdi
  20. Tetra Pak
  21. Volvo Cars

Mattias Frumerie, Sveriges chefsförhandlare för COP28:

”Vetenskapen talar sitt tydliga språk – globala utsläpp måste nästan halveras till 2030 för att vi ska kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Sverige ligger i framkant i omställningen och svenska bolag har lösningar som kan hjälpa till att snabba på omställningen världen över. Jag är därför glad och stolt över att ledande svenska bolag kommer att delta på plats i Dubai för att dela med sig av vad de kan erbjuda andra länder”, säger Mattias

På vägen mot COP28, kommer Business Sweden arrangera ett högnivåmöte i New York den 19 september i samband med generalförsamlingens öppnade och Climate Week NYC. Det finns fortsatt möjlighet för fler företag och organisationer att delta. För att läsa mer om den svenska närvaron under COP28 och Business Swedens insatser, se länken här.

För frågor om COP28, var god kontakta cop@business-sweden.se.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.