• Business Sweden/

Business Sweden och Sveriges Ambassad samordnar företagsdelegation inom gruvindustrin till Dominikanska republiken

11-13 oktober besöker en svensk företagsdelegation Dominikanska republiken för ett 3-dagarsprogram som innefattar studiebesök och möten med officiella företrädare samt med aktörer inom landets gruvnäring. Syftet med den svenska delegationens resa är att positionera och marknadsföra svenska produkter, tjänster och varor inom gruvsektorn, med särskilt fokus på lösningar inom elektrifiering, mobilitet, säkerhet och produktivitet.

Gruvindustrin i Dominikanska republiken växer kraftigt. Landets samlade mineralbestånd beräknas uppgå till omkring 58 miljarder dollar och omfattar stora fyndigheter inom guld, silver, koppar, zink och nickel. Det gör landets gruvsektor till en av de största och snabbast växande i regionen.

Den svenska delegationen består av:

• Business Sweden,
  • Sveriges ambassadör till Dominikanska republiken,
  • Epiroc,
  • Sandvik,
  • SKF

Jenny Engström, Handelskommissionär och Landschef för Business Sweden:

"Dominikanska Republiken har en stor potential som gruvnation och som samarbetspartner till Sverige och svenska bolag. Svenska bolag har kompetensen, produkterna och tjänsterna som efterfrågas av gruvindustrin i Dominikanska republiken. Gruvindustrin i landet växer och allt fler blickar riktas nu mot Dominikanska republiken. Därför är vi glada över att kunna ta med en företagsdelegation på den här resan. Det finns goda förutsättningar att hitta nya samarbeten och avtal mellan svenska och dominikanska samarbetspartners".

Notera:

Business Sweden täcker via kontor i Mexiko City även länderna i Centralamerika och Karibien.

Sveriges Ambassad i Kuba är ackrediterad även för Dominikanska republiken.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.