• Business Sweden/

Business Sweden presenterar Exportchefsindex för första kvartalet - den aktuella exporttemperaturen hos svenska företag

Svensk varuexport ökade 2015 med nära 5 procent i löpande priser. Tjänsteexporten har ökat i betydligt snabbare takt, för de tre första kvartalen ökade tjänsteexporten med exceptionella 16 procent i löpande priser.

Bakom de goda siffrorna finns naturligtvis delvis en växelkurseffekt. Det mesta talar ändå för att 2015 slutade som ett bra exportår, alldeles särskilt mot bakgrunden av en världsekonomi som haltat. Vi kan redan nu fastställa att svensk export vunnit tillbaka en liten del av de marknadsandelar man förlorade tidigare det här decenniet.

Business Swedens chefekonom, Mauro Gozzo, presenterar Exportchefsindex för första kvartalet och detta blir Mauros sista presskonferens med Business Sweden. Lena Sellgren, ny chefekonom, kommer att närvara under pressträffen. För att mäta den aktuella exporttemperaturen har Business Sweden åter intervjuat exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har huvudsakligen gjorts nu i februari, vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.

Exportchefsindex blev 53,9 i november, en klar nedgång från föregående kvartal. Det var omdömet om nuläget som var svagt medan förväntningarna om den närmaste framtiden förbättrades. Förväntningarna om efterfrågan från Västeuropa förbättrades tydligt. Nu har vi facit. Fanns det fog för den försiktiga optimismen i november och vad anser företagen nu om den närmaste framtiden, frågar Mauro Gozzo, chefekonom på Business Sweden. Börserna har rasat i hela världen. I exportchefsindex har vi frågat företagen både hur de upplevt lönsamheten på exportförsäljningen det gångna kvartalet och vad man tror om det närmaste.

Respondenter är exportansvariga i 225 företag. Alla stora företag finns med i undersökningen, men hälften av respondenterna har en exportförsäljning under 250 miljoner SEK, vilket gör att vi också presenterar en indikator för hur det går för små och medelstora företag.

Tid: Tisdagen den 16 februari kl. 09.30
Plats: World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm
Anmälan:
press@business-sweden.se

Mauro Gozzo, Chefekonom, +46 (0)8-588 66 035, mauro.gozzo@business-sweden.se

Elisabeth Somp, Presschef, +46 (0)70 594 82 00, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.